Annonce
Aarhus

Svin! Abe! Idiot!: Politiets Facebook-side koger over med rasende kommentarer

Der er lige rigelig gang i den på Østjyllands Politis Facebook-side. Arkivfoto: Dado Ruvic/Scanpix

Skældsord, stødende og diskriminerende kommentarer fylder for meget på Østjyllands Politis Facebook-side. Tænk før du taster, lyder opfordringen nu fra politiet.

AARHUS: Med ganske få tryk i tastaturet og et par klik kan enhver give sin mening til kende på de sociale medier. Det er der helt sikkert masser af fordele ved. Men den nemme adgang til at ytre sig betyder også, at mange ind i mellem trykker send, inden de har tænkt sig om og overvejet om lige netop den opdatering, der lige er sendt af sted, var smart fundet på.

Det er et velkendt fænomen, at debatten derfor ofte stikker af - og de fleste, der benytter de sociale medier, har oplevet, at den også tager så meget overhånd, at der bliver slettet og ryddet op i kommentarerne. Som mediehus kender vi det problem alt for godt, og dagligt sletter vi også kommentarer på stiften.dk og på vores Facebook-sider.

Men sådan er det da helt sikkert ikke på Østjyllands Politis Facebook-side. Folk opfører sig da anderledes pænt, når det er hos politiet, der debatteres, tænker mange måske. Men der tager de grueligt fejl.

Østjyllands Politi har netop set sig nødsaget til at lave en opdatering på Facebook, hvor man opfordrer folk til kort sagt at opføre sig ordentligt.

- Vi oplever desværre, at flere brugere ikke kan finde ud af at holde en ordentlig tone. Derfor sender vi opfordringen i håb om, at det kan give en bedre og mere hensynsfuld debat, fortæller Janni Lundager, der er kommunikationsrådgiver hos Østjyllands Politi.

Annonce

Husk den gode tone

"Vi er rigtig glade for, at I engagerer jer i vores opslag her på Facebook, og at I har lyst til at deltage i debatten. Vi har dog på nogle af vores seneste opslag set, at der er nogle af jer, der bruger et meget grimt sprog, og taler grimt til andre i kommentarsporet," skriver Østjyllands Politi til indledning i den løftede pegefinger.

"Der er helt i orden at være uenig og have forskellige holdninger, men det er ikke i orden at kalde andre skældsord eller komme med stødende eller diskriminerende kommentarer," hedder det videre.

Politiet kommer også ind på eventuelle sanktioner for de, der går over stregen:

"Vi forbeholder os retten til at fjerne kommentarer, der ikke overholder vores retningslinjer for brugen af vores Facebook-side, og vi minder om, at visse ytringer kan være i strid med loven og vil kunne medføre en straffesag."

"Så tænk før du taster og husk den gode tone," lyder opfordringen til slut.

Drabsvideoen fra Marokko

Østjyllands Politi debuterede på Facebook i september 2018. I begyndelsen gik det egentlig stille og roligt i debatsporene, husker Janni Lundager.

Først for nylig tog debatten en drejning. Det skete, da Østjyllands Politi med en opdatering opfordrede folk til ikke at dele drabsvideoen fra Marokko. Det fik flere til blandt andet at kalde politiet og andre i debatten for idioter og det, der er langt værre.

- Men også de seneste par dages videoer, vi har lagt ud, med overvågningsvideoer af formodede indbrudstyve, har fået flere til at gå over stregen, fortæller Janni Lundager.

Det har endnu ikke været nødvendigt for politiet at blokere brugere, men i mange tilfælde er øgenavne eller stødende kommentarer enten blevet skjult eller slettet.

- Vi skriver til dem og giver dem 24 timer til at ændre eller slette deres indlæg. Ellers gør vi det for dem.

Fortsætter de samme personer med at gå over stregen, er det farvel.

Janni Lundager understreger, at politiet om nødvendigt er klar til at rejse en sag, hvis kommentarer overskrider lovgivningen.

- Vi har ikke lyst til, at det skal nå dertil og vi håber, at vores opfordring til brugerne gør, at vi i stedet får en hensynsfuld debat.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce