Annonce
Biler

Svingende sikkerhedsniveau på de første kinesiske elbiler

Den elektriske crossover, MG ZS EV, henter pæne 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP
Mens den nye elektriske MG ZS EV får fem stjerner i Euro NCAP-test, henter landsmanden Aiways U5 mere beskedne tre af slagsen.

De er ventet med spænding, de nye kinesiske elbiler.

Den helt nye teknologi fjerner nemlig tidligere tiders bindinger i bilbranchen og gør markedet mere åbent for helt nye bilmærker fra Riget i midten, hvor mange store producenter er garvede udi at lave elbiler.

Nogle af de første på det europæiske marked er MG ZS EV og Aiways U5. Det er modeller, som folkene bag også har bebudet vil kunne købes i Danmark til næste år.

Her er der flest roser til MG ZS EV crossover, der sammen med den benzindrevne søstermodel, MG HS, får pæne fem stjerner, mens den større Aiways U5 crossover henter mere middelmådige tre af slagsen.

Annonce

De er på vej

En række nye producenter af elbiler er på vej til Europa. Flere er fra Kina.

Kinesiske mærker med elbiler på vej til Europa: Byton samt Lynk & Co.

MG’s moderselskab, SAIC, har desuden en række modeller på hylderne, ligesom Geely, der står bag Volvo samt Lynk og Co. BYD, som i dag sælger elektriske busser i flere europæiske lande, har også mange elektriske personbiler i programmet. Alle tre lurer på Europa, fordi der er overkapacitet i Kina, efter at tilskud til køb af elbiler er fjernet.

Elbil-mærker fra USA og Europa, som er på vej, og også kan blive sikkerhedstestet: Fisker, Sion, Streetscooter, e Go, Uniti.

Udfordringer i testet

Her er dog også ros til MG’erne fra Euro NCAP, som produceres af kæmpe-koncernen, SAIC.

Med en imponerende liste over udstyr og god ydeevne i Euro NCAP’s test er bilerne et match til mange europæiske, japanske eller koreanske modeller, lyder det i den officielle vurdering.

Den glatte og futuristiske Aiways U5 havde derimod problemer i påkørsel fra siden og den såkaldte pæletest, ligesom den ikke fik point for nødbremsens funktion over for fodgængere og cyklister. Aiways har dog meldt ud, at mærket vil rettet op på problemerne. Her er målet at have den sikreste af de mellemstore SUV’er.

Søren W. Rasmussen fra FDM, der er dansk repræsentant i Euro NCAP, kalder MG VS EV for ”interessant”, mens han konstaterer, at Aiways'en er noget mere middelmådig.

- Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper, fordi blandt andet en airbag ikke virkede, som den skulle, siger Søren W. Rasmussen.

Gode takter

Mens vi for få år siden så biler fra Kina, som dumpede på stribe, ser de nye meget mere lovende ud.

Michiel van Ratingen, som er generalsekretær, hos Euro NCAP, vurderer dog, at kineserne nu for alvor har lært lektien, og at de vil komme være på niveau med de kendte mærker fra blandt andet Europa og Asien. Her har MG’en en fordel af, at mærket har været på markedet i England nogle år med benzindrevne modeller og kender markedet indgående.

- Det er det første år, at vi ser tre kinesiske biler testet af Euro NCAP. Det er klart, at kapaciteterne til at konstruere sikre køretøjer i Kina er steget i de senere år. Men U5-eksemplet viser, at opfyldelsen af de femstjernede krav stadig kan være en hindring for unge virksomheder. Ingen af disse problemer kan imidlertid ikke overvindes, og vi ser frem til at vurdere bilerne igen, når manglerne bliver løst, siger han.

MG, som ejes af den kinesiske kæmpe, SAIC, har været på markedet i England i nogle år, og folkene bag kender sikkerhedskravene på det europæiske marked indgående. Foto: Euro NCAP
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce