Annonce
Danmark

Sygehus-svindel: Tre mænd anklages for fusk med det største beløb

Ved Retten i Kolding kom det frem, at tre af de fire personer i svindelsagen på Sygehus Lillebælt er sigtet for bedrageri og mandatsvig for 1,5 millioner kroner. Arkivfoto: Mette Mørk
De fire personer i sagen om millionsvindel på Sygehus Lillebælt er sigtet for at have bedraget sygehuset for forskellige beløb.

Svindelsag: De fire sigtede i sagen om millionsvindel på Sygehus Lillebælt er mistænkt for at have spillet forskellige roller. Det kom onsdag frem ved Retten i Kolding, hvor de sigtedes forsvarsadvokater fik nedlagt navneforbud.

Anklagemyndigheden ridsede kort sagen op og fortalte, at alle fire anklages for i fællesskab at have begået bedrageri og mandatsvig eller havde medvirket dertil - men at omfanget er varierende.

Den tidligere betroede medarbejder på Sygehus Lillebælt er ifølge anklager Susan Nielsen sigtet for at have svindlet for omkring halvanden millioner kroner.

Det samme er to mænd. De ejer en af de virksomheder, som ifølge avisen Danmarks oplysninger har solgt varer til sygehuset og bliver efterforsket i sagen.

Annonce

Et langt mindre beløb

Den fjerde og sidste sigtede - en kvinde - er derimod mistænkt for at have snydt Sygehus Lillebælt for et noget mindre beløb: 23.821 kroner. Det fremgik i retten, ligesom det kom frem, at hospitalet flere gange rettede henvendelse til Sydøstjyllands Politi.

Sygehus Lillebælt anmeldte den ansatte første gang 4. oktober. Senere hævede sygehuset beløbet den 29. november ifølge anklager Susan Nielsen.

Det var de sigtedes forsvarsadvokater, som anmodede retten om et navneforbud, hvilket dommeren altså imødekom. Det betyder, at avisen ikke kan bringe oplysninger, der kan identificere dem.

Advokat Jørn Brandenhoff Schmidt, som repræsenterede alle fire og deres forsvarsadvokater, ønskede, at retten nedlagde navneforbud, indtil der er fældet endelig dom i sagen i enten by- eller landsretten.

Dette ønske blev afvist af retten. Dog får forsvarsadvokaterne mulighed for at anmode om et nyt navneforbud, når og hvis hvis anklagemyndigheden rejser tiltale.

Retten lagde i sin afgørelse vægt på, at sagen stadig efterforskes.

- Vi er på et tidligt stadie i efterforskningen, og vi har tidligere set, at en sigtelse ikke altid fører til tiltale, sagde dommer Jan Strange.

Det var et tip, der ledte Sygehus Lillebælt på sporet af den formodede svindel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce