Annonce
Aarhus

Synshandicappede er bange for el-løbehjulene: - De er i vejen, og vi kan ikke høre, når de kommer

Der er ikke meget plads tilbage til fodgængerne, når der både skal være plads til løbehjul og cykler på Banegårdspladsen i Aarhus. Foto: Jens Thaysen
De flyder på fortorvet, og kombinationen af lydløs kørsel, høj fart og begrænset manøvreevne på de små hjul, gør byens 300 elektriske udlejnings løbehjul til en udfordring for byens synshandicappede.
Annonce

AARHUS: To rækker elektriske løbehjul blokerer det meste af fortovet på Banegårdspladsen i Aarhus. Det har tilsyneladende været umuligt for kunderne til det svenske firma VOI´s udlejnings løbehjul, at finde en regulær parkeringsplads.

Om det er et problem afhænger af øjnene der ser - eller rettere ikke ser.

- I forvejen har vi problemer med cykler, der ligger smidt. Alt hvad der fylder op og ødelægger de almindelige gang ruter på fortove er et problem for os, der ikke kan se, siger Helle Kaas Schmidt, Kredsformand i Dansk Blindesamfunds Kreds Østjylland.

Særligt omkring banegården er der problemer. Mange synshandicappede er afhængige af offentlig transport.

- Det er et trafikknudepunkt. Vi har jo et aktivitetshus i Sønder Allé, så folk kommer ind med bus og tog og går ned gennem Ryesgade, siger hun.

Annonce

Lydløse løbehjul

I følge Helle Kaas Schmidt er der et par tusinde synshandicappede århusianere.

- Løbehjulene gør det bare endnu sværere at færdes for os, der går med stok eller førerhund. Hunden vil prøve at lede os uden om det, der ligger på fortovet, og så ender vi måske ude på vejen. Det er et stort problem for os, siger Helle Kaas Schmidt.


Vi kan ikke høre, når de kommer. Jeg hører jævnligt folk sige "Åh, de forbandede løbehjul". Vi er magtesløse over for dem

siger Helle Kaas Schmidt


Hun har fulgt med i debatten om at forbyde de elektriske løbehjul i København.

- Det er noget vi vil diskutere vores holdning til på det næste bestyrelsesmøde, siger hun.

Men der er ingen tvivl om, at de synshandicappede har et problem med løbehjul.

- Folk der har et synshandicap generelt meget bange for el-løbehjul, for de kommer med en frygtelig fart. Især når man skal ud og ind af busser. De skal godt nok holde tilbage, men det er der ikke rigtigt nogen, der gør, siger Helle Kaas Schmidt.

Et løbehjul er let at stille fra sig, og det gør nogle brugere så lige hvor det passer dem. Foto: Jens Thaysen

De elektriske løbehjul er næsten lydløse. Og når en blind eller svagtseende stiger af bussen, er de nødt til at orientere sig ved hjælp af hørelsen.

- Vi kan ikke høre, når de kommer. Jeg hører jævnligt folk sige "Åh, de forbandede løbehjul". Vi er magtesløse over for dem, siger Helle Kaas Schmidt.

Hvad med cyklerne, de kører jo også hurtigt?

- De cykler ikke helt så hurtigt. Når man står af bussen, mærker man nogle gange det der sus, når et løbehjul suser lige forbi næsen på en. Der er en forskel på cykler og el-løbehjul, siger hun.

Annonce

Farlige løbehjul

Lægerne ved Ulykkesanalysegruppen på Odense Universitets Hospital giver hende ret i, at de elektriske løbehjul er farligere end cykler. Ikke mindst for dem, der kører på dem.

Overlægerne Niels Dieter Röck og Jens Lauritsen har set nærmere på risikoen for skader ved brug af el-løbehjul. De finder, at brugerne har mindst 7-8 gange højere risiko pr kilometer for skader i forhold til cyklister. Men at skademønstret i øvrigt er det samme.

- Vi må derfor anbefale, at man bruger hjelm, samt at en læring er vigtig. De små hjul gør kørsel på el-løbehjul mere risikabelt, siger de.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bakken Bears

Stort corona-udbrud i Bakken Bears: Over halvdelen af truppen testet positive

Annonce