Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Tænk grønt i trafikken

Privatbilismen skal begrænses i de store byer. Det vil give plads til flere grønne områder, bedre forhold for børn og øget trafiksikkerhed.

Det er glædeligt, at muligheden for betalingsringe for bilister i de store byer er en del af ­optakten til valgkampen.

Lovgivningen på om­rådet bør ikke kun give København mulighed for en be­talingsring, men også udvide det kommunale selvstyre, så Aarhus og Odense kan ­vælge en betalingsring som middel til at begrænse ­privatbilismen og forbedre den kollektive transport.

I en moderne by skal der være et effektivt og bære­dygtigt transportsystem med et minimalt antal af ulykker og med mindst mulig støj­belastning og partikkelforurening.

Annonce

Den nuværende privat­bilisme med ganske få pas­sagerer i hver bil er en ­meget miljøbelastende og pladskrævende løsning, som bør begrænses.

I disse år er klimaproblemerne den største miljø­udfordring nogensinde, og samtidig oversvømmes ­Aarhus midtby af øget privatbilisme, der skaber luftforurening og udleder CO2.

Alt sammen mens verdens eksperter advarer mod klima­ændringer og fremtidige økologiske katastrofer.

Det er tid til at indse alvoren. Derfor arbejder Enhedslisten for en massiv satsning på cyklisme, kollektiv trafik og en begrænsning af privat­bilismen.

Cykelstierne skal gøres bedre, og der skal skabes sammenhængende stisystemer, der øger en trafiksikker cykeltransport for alle. Især i midtbyen er dette tiltrængt.

Den kollektive trafik skal udbygges og moderniseres, blandt andet ved hjælp af indførelsen af flere letbaner i egen bane.

Disse forbedringer af den kollektive trafik er en forudsætning for en betalingsring, så der er et alternativ til ­bilerne.

Til gengæld skal bilismen begrænses ved hjælp af en betalingsring med bom­penge, oprettelse af pendlerparkeringspladser og bedre offentlige trafikforbindelser ind til bymidten.

Når jeg cykler på min el-­cykel i Aarhus, er det tankevækkende at opleve, hvor meget af byrummet der er indrettet til bilparkeringspladser og bilveje.

Med færre biler kan der blive plads til flere grønne områder, en by indrettet til børn og en trafiksikker by med bæredygtig transport.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Vores by bliver fattig uden almene boliger: Der er plads til flere

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce