Annonce
Østjylland

Taxiselskaber på Djursland med i landsdækkende taxisamarbejde

Fremover skal kunderne i en række mindre byområder og landdistrikter vænne sig til, at der står Dantaxi 4x48 på siden af døren. Men chaufførerne og vognmændene er de samme kendte ansigter. PR-foto

Taxidriften er sikret i flere mindre bysamfund. Stordriftsfordele kan nemlig redde landtaxien, der i de senere år har haft svære kår.

DJURSLAND: 25 jyske taxivognmænd med i alt 60 taxier har meldt sig ind i Danmarks største taxiselskab Dantaxi 4x48. Dermed er taxidriften sikret i flere mindre bysamfund. Stordriftsfordele kan nemlig redde landtaxien, der i de senere år har haft svære kår. De mange indmeldelser binder store dele af Jylland sammen i et fælles taxi-kørselsområde, og taxivognmændene i by og på land kan for alvor samarbejde om at udnytte den fælles kapacitet.

- Vi er så glade for, at byde de mange nye vognmænd velkommen i Dantaxi 4x48. Vi har hele tiden sagt, at vi tror på en fremtid for både by- og landtaxien, siger direktør i Dantaxi 4x48 Carsten Aastrup, der udtrykker sin tilfredshed med den indgåede aftale.

Annonce

Hårde tider for landtaxien

Inger Terkildsen vognmand fra Kalø Taxi i Rønde fortæller om baggrunden for at indgå i et samarbejde med Dantaxi 4x48:

- Det har i de seneste år været særdeles hårde tider for landtaxien. Hvis ikke vi gør noget, vil landtaxien ganske enkelt forsvinde mange steder. I Dantaxi 4x48 har de udvist stor forståelse for vores nuværende svære situation, og de har sikret, at overgangen sker på vores præmisser og i vores tempo. Teknologisk er vi nok lidt som babyer, der skal lære at gå. Vi skal lære at håndtere nyt udstyr og modtage bestillinger på app. Men taxierne i byerne kan også lære noget af os. Jeg tror, at nogle i byerne kan lære noget af, hvordan vi behandler kunderne med god service ude hos os.

Inden for de næste par måneder flyttes de forskellige funktioner, som før blev varetaget lokalt, gradvist til Dantaxi 4x48.

- Både vi og vores kunder skal vænne sig til, at Kalø Taxi nu er del af noget større, og at der også står Dantaxi 4x48 på siden af døren, når chaufføren ankommer. Men vi er stadig en del af lokalsamfundet, og det er det vigtigste for mig, slutter Inger Terkildsen, der med seks vogne er en af de "store små" i det nye samarbejde og har forhandlet aftalen hjem på vegne af en gruppe af landtaxivognmænd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce