Annonce
Kultur

Teater i knibe: Vi kan meget mere, end vi har penge til

Teaterchef Per Smedegaard foran hovedindgangen i Rosenkrantzgade. Foto: Michael Svenningsen

Teatret Svalegangen i Aarhus mærker nu tydeligt, at staten trak penge væk og faste tilskud mister værdi.

Annonce

AARHUS: Teatret Svalegangen føler sig stækket. Skuespilhuset i Rosenkrantzgade i Aarhus har mistet så mange penge i tilskud, at egenkapitalen stort set er brugt, og der er ikke mulighed for at lave de forestillinger, ledelsen har ambitioner om.

- Vi kan stadig lave de forestillinger, som vi er forpligtet til. Men alt for meget bliver forestillinger, der kommer udefra, gæstespil, siger teaterleder Per Smedegaard, der så 3,7 millioner kroner forsvinde op i den blå luft, da statens projektstøtteudvalg kom på andre tanker og flyttede støtten andre steder hen. Samtidig bliver den faste støtte ikke pristalsreguleret. Da den faste støtte ikke er blevet pristalsreguleret, har det kostede teatret, hvad der svarer til en yderligere besparelse på 1,5 millioner kroner over de seneste ti år.

- Alligevel har vi bevaret et højt niveau på aktiviteterne det seneste par år, men det skyldes, at vi har tæret på vores egenkapital, og nu kan ikke tage mere af den, siger Per Smedegaard.

Vi kan stadig lave de forestillinger, vi er forpligtet til. Men alt for meget bliver forestillinger, der kommer udefra.

Per Smedegaard, chef for Teatret Svalegangen.
Klar til en ny forestillling. Per Smedegaard foran scenen. Foto: Michael Svenningsen
Annonce

Debatskabende

Teaterchefens ambition er at skabe seks forestillinger i Aarhus om året. Det har teatret kapacitet til, og det er realistisk at komme tilbage til, mener han.

- Der er ikke meget ved blot at lægge gulv og vægge til forestillinger, der kommer udefra. Vi har også brug for at beskæftige lokale skuespillere. Af de næste, der bliver færdiguddannet i Aarhus, rejser syv til København. Kun én bliver, og sådan må det være, når der ikke er job til dem, siger Smedegaard.

Teatret Svalegangen er ellers i hopla. Fremgangen på publikum fortsætter på grund af forbruget af egenkapitalen og kulturhovedstaden. Der er mange unge blandt billetkøberne, 24 procent sælges som studie- eller ungdomsbilletter, og belægningen sidste sæson var på 84 procent. Alle aldersklasser kommer, 23.000 gæster seneste sæson.

Foruden den sædvanlige scene tog teatret tog for et par år siden Ny sal, en helt ny scene i brug, betalt af Saling Fondene. Teatret viser debatskabende stykker med relevans til nutiden og samfundet. Der er også aktuel debat på en mindre scene.

Per Smedegaard ved indgangen til den nye sal. Foto: Michael Svenningsen

De forestillinger, Teatret Svalegangen selv lavede tidligere, tog på turné rundt i landet.

- De seneste otte år har vi skabt fire-seks egenforestillinger om året, og mange har turneret og brandet Aarhus, siger Per Smedegaard. Han håber, at de lokale politikere vil tilgodese Teatret Svalegangen, der sidste år, da Aarhus var europæisk kulturhovedstad, bidrog med det debatskabende "Befri Gudstjenesten" i Aarhus Domkirke.

- Vi har en ambition om at skabe en større event hvert fjerde år, og FNs nordiske repræsentation er gået ind som officiel formidlingspartner i den kommende store event "United Change", der skal være fuldendt i 2022. Vi vil lave bidrag hvert år. Det handler om FNs verdensprojekt i montager af scenekunst, film, musik, dans, natur og tværgående udtryk for at nå ud til et bredere publikum. Vi vil promovere dem i Rosenkrantzgade og på teatret, siger Smedegaard.

Teatret Svalegangen har også godt gang i erhvervsklubben "Brølet", hvor 10 virksomheder skal blive til 25, og teatrets lokaler bliver i stigende grad brugt til konferencer og personalemøder.

- Vi har ambitioner på egne og byens vegne. Kunst skal skabes i Aarhus, for Aarhus og af Aarhus, siger Per Smedegaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce