Annonce
Kultur

Teater i knibe: Vi kan meget mere, end vi har penge til

Teaterchef Per Smedegaard foran hovedindgangen i Rosenkrantzgade. Foto: Michael Svenningsen

Teatret Svalegangen i Aarhus mærker nu tydeligt, at staten trak penge væk og faste tilskud mister værdi.

AARHUS: Teatret Svalegangen føler sig stækket. Skuespilhuset i Rosenkrantzgade i Aarhus har mistet så mange penge i tilskud, at egenkapitalen stort set er brugt, og der er ikke mulighed for at lave de forestillinger, ledelsen har ambitioner om.

- Vi kan stadig lave de forestillinger, som vi er forpligtet til. Men alt for meget bliver forestillinger, der kommer udefra, gæstespil, siger teaterleder Per Smedegaard, der så 3,7 millioner kroner forsvinde op i den blå luft, da statens projektstøtteudvalg kom på andre tanker og flyttede støtten andre steder hen. Samtidig bliver den faste støtte ikke pristalsreguleret. Da den faste støtte ikke er blevet pristalsreguleret, har det kostede teatret, hvad der svarer til en yderligere besparelse på 1,5 millioner kroner over de seneste ti år.

- Alligevel har vi bevaret et højt niveau på aktiviteterne det seneste par år, men det skyldes, at vi har tæret på vores egenkapital, og nu kan ikke tage mere af den, siger Per Smedegaard.

Annonce

Vi kan stadig lave de forestillinger, vi er forpligtet til. Men alt for meget bliver forestillinger, der kommer udefra.

Per Smedegaard, chef for Teatret Svalegangen.
Klar til en ny forestillling. Per Smedegaard foran scenen. Foto: Michael Svenningsen

Debatskabende

Teaterchefens ambition er at skabe seks forestillinger i Aarhus om året. Det har teatret kapacitet til, og det er realistisk at komme tilbage til, mener han.

- Der er ikke meget ved blot at lægge gulv og vægge til forestillinger, der kommer udefra. Vi har også brug for at beskæftige lokale skuespillere. Af de næste, der bliver færdiguddannet i Aarhus, rejser syv til København. Kun én bliver, og sådan må det være, når der ikke er job til dem, siger Smedegaard.

Teatret Svalegangen er ellers i hopla. Fremgangen på publikum fortsætter på grund af forbruget af egenkapitalen og kulturhovedstaden. Der er mange unge blandt billetkøberne, 24 procent sælges som studie- eller ungdomsbilletter, og belægningen sidste sæson var på 84 procent. Alle aldersklasser kommer, 23.000 gæster seneste sæson.

Foruden den sædvanlige scene tog teatret tog for et par år siden Ny sal, en helt ny scene i brug, betalt af Saling Fondene. Teatret viser debatskabende stykker med relevans til nutiden og samfundet. Der er også aktuel debat på en mindre scene.

Per Smedegaard ved indgangen til den nye sal. Foto: Michael Svenningsen

De forestillinger, Teatret Svalegangen selv lavede tidligere, tog på turné rundt i landet.

- De seneste otte år har vi skabt fire-seks egenforestillinger om året, og mange har turneret og brandet Aarhus, siger Per Smedegaard. Han håber, at de lokale politikere vil tilgodese Teatret Svalegangen, der sidste år, da Aarhus var europæisk kulturhovedstad, bidrog med det debatskabende "Befri Gudstjenesten" i Aarhus Domkirke.

- Vi har en ambition om at skabe en større event hvert fjerde år, og FNs nordiske repræsentation er gået ind som officiel formidlingspartner i den kommende store event "United Change", der skal være fuldendt i 2022. Vi vil lave bidrag hvert år. Det handler om FNs verdensprojekt i montager af scenekunst, film, musik, dans, natur og tværgående udtryk for at nå ud til et bredere publikum. Vi vil promovere dem i Rosenkrantzgade og på teatret, siger Smedegaard.

Teatret Svalegangen har også godt gang i erhvervsklubben "Brølet", hvor 10 virksomheder skal blive til 25, og teatrets lokaler bliver i stigende grad brugt til konferencer og personalemøder.

- Vi har ambitioner på egne og byens vegne. Kunst skal skabes i Aarhus, for Aarhus og af Aarhus, siger Per Smedegaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Annonce