Annonce
Danmark

Teknologijournalist tvivler på effekt af mere overvågning

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Mere overvågning har ikke ført til færre alvorlige forbrydelser i England, påpeger teknologijournalist.

Øget overvågning af danskerne kommer formentlig ikke til at betyde mindre bandekriminalitet.

Det vurderer teknologijournalist og radiovært Anders Kjærulff.

Regeringen er ifølge Berlingske på vej med en "sikkerhedspakke", der blandt andet vil betyde opsætning af 300 flere kameraer i det offentlige rum.

- England er foregangsland, når det gælder opsætning af overvågningskameraer. Men det har vist sig ikke at have en effekt, når vi ser på de alvorlige forbrydelser.

- Bandekriminelle er i forvejen enormt bevidste om, at de kan blive overvåget og bruger hættetrøjer og baseball caps, så de ikke kan genkendes, siger Anders Kjærulff.

Danmark er i forvejen godt dækket ind af kameraer, og flere af dem løser ifølge værten på Radio24syv-programmet "Aflyttet" næppe problemerne med den alvorlige kriminalitet.

- Vi er i forvejen ekstremt kameradækket i Danmark, og vi har udstyr til at genkende nummerplader.

- Det bringer os op i hvert fald i top tre over de mest overvågede lande i Europa, siger Anders Kjærulff.

Det er et stigende antal eksplosioner i hovedstadsområdet og problemerne med bandekriminalitet, der er baggrunden for regeringens nye tiltag.

Men det samlede kriminalitetsbillede berettiger ifølge Anders Kjærulff ikke, at man skruer op for overvågningen.

- Hvis man kigger på kriminalstatistikkerne, så har danskerne og især de unge aldrig været så lidt kriminelle som nu.

- Derfor virker det ude at proportioner at overvåge samtlige danskere, når det dybest set handler om, at der er nogle få kriminelle, der laver ulykkerne, siger Anders Kjærulff.

Problemet er ifølge journalisten, at de mange overvågningsdata ofte vil være ubrugelige, og derudover risikerer at havne i forkerte hænder.

- Vi risikerer at indsamle en frygtelig masse videodata om alle borgere i Danmark, som næppe hjælper noget som helst, og som vi ikke formår at passe på, siger han.

Også IT-Politisk Forening, der arbejder for at beskytte borgernes rettigheder i informationssamfundet, hejser advarselsflaget:

- Der er ikke nogen forskning, der viser, at videoovervågning har en reel kriminalitetsforebyggende effekt, siger foreningens formand, Jesper Lund.

For nogle mennesker vil kameraerne give øget tryghed, mens andre vil føle sig overvåget og hæmmet, påpeger han.

- Der er nogle mennesker, der vil være utrygge og lade sig begrænse i deres bevægelsesfrihed. Det er et problem, siger Jesper Lund.

Regeringen vil ifølge Berlingske præsentere de nye sikkerhedstiltag torsdag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce