Annonce
Erhverv

Telia taber danske mobilkunder i konkurrencepræget marked

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Selv om Telia Danmark har oplevet et mindre fald i antallet af mobilkunder, bekymrer det ikke topchefen.

Der er rift om de danske mobilkunder, og i tredje kvartal har et af de største teleselskaber i Danmark haft en tilbagegang i antallet af mobilabonnenter.

Telia Danmark, som er det tredjestørste teleselskab herhjemme, har i tredje kvartal haft 1.429.000 mobilabonnenter. Det var omkring en procent lavere end de 1.444.000 mobilabonnenter, der var i tredje kvartal sidste år.

Ifølge Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark, er tilbagegangen ikke noget, der skaber bekymring hos ham. Men han erkender, at selskabet oplever stor konkurrence i mobilmarkedet.

- Vi er jo i et konkurrencepræget marked. Det er der ingen tvivl om.

- I forhold til samme kvartal sidste år er det en lille tvist til den ene side. Men vi har gang i rigtig mange gode initiativer, så jeg er ikke bekymret, selv om vi er udfordret, siger Thomas Kjærsgaard.

Også antallet af danske kunder i forhold til tv- og bredbåndsløsninger faldt i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Det var med til at give Telia Danmark en omsætning i kvartalet på 970 millioner kroner mod 1100 millioner kroner i det sammenlignelige kvartal året før.

- Det er klart, at når toplinjen er presset, så er vi udfordret. Men jeg synes stadig, at vi gør det tilfredsstillende. Og det synes jeg, fordi vi gør rigtig mange ting rigtigt.

- Vi er i gang med at digitalisere og udvikle mange spændende og innovative løsninger både på privat- og erhvervsområdet. Det kan vi se en rigtig positiv trend på i begge vores store segmenter, siger Thomas Kjærsgaard.

Mens omsætningen har bevæget sig ned sammen med kundeantallet, så kan Telia Danmark glæde sig over et overskud på 199 millioner kroner i tredje kvartal.

Det er omkring 60 millioner kroner højere end samme kvartal sidste år.

Fremgangen forklarer Thomas Kjærsgaard med et løbende fokus på at være mere effektiv og forbedre selskabets evne til at tjene penge.

På det danske mobilmarked er Telia Danmark tredjestørst målt på antallet af kunder. Næststørst er Telenor, mens TDC er den største spiller på markedet.

Antallet af mobilkunder hos TDC og Telenor er fra regnskaberne for andet kvartal, da ingen af de to selskaber endnu har fremlagt regnskab for tredje kvartal.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskabet fra Telia-koncernen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'At lave keramik er et kæmpe univers'

Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Alarm 112

20 personer anholdt i islamistisk terrorsag i Danmark

Aarhus

Ulovlige overhalinger og al for høj fart: 19-årig mistede kørekortet efter hasarderet kørsel på ringvejen

Annonce