Annonce
Sport

Tenniskomet er klar til blockbuster-møde med mesteren

Manan Vatsyayana/Ritzau Scanpix
15-årige Coco Gauff tog endnu en flot skalp ved Australian Open og står nu over for Naomi Osaka.

Tennisfans kan se frem til lidt af et brag i tredje runde af Australian Open. I hvert fald hvis man vurderer det på medieomtalen af de to spillere, der mødes.

Den forsvarende mester, 22-årige Naomi Osaka fra Japan, måtte tøjle en god portion frustrationer i andet sæt af kampen mod kineseren Zheng Saisai, men endte med at tage en sejr på 6-2, 6-4.

- Jeg ville bare kæmpe. Jeg har været i denne situation før (at gå ned i andet sæt, red.), og jeg tænkte på, at jeg virkelig ikke havde lyst til at skulle ud i tre sæt denne gang, siger Osaka ifølge AFP efter kampen.

Sejren bragte hende i tredje runde, hvor en anden af turneringens mest omtalte spillere venter.

Den 15-årige amerikanske tenniskomet Coco Gauff vandt i tre sæt over rumæneren Sorana Cirstea efter en hård kamp, som endte 4-6, 6-3, 7-5 i amerikansk favør.

Gauff var blot to bolde fra nederlag i afgørende sæt, men hun kom flot tilbage og spillede sig frem til mødet med Osaka.

- Hun er en fantastisk spiller, så jeg er sikker på, at det bliver en god kamp, lyder det fra teenageren om det kommende opgør.

Gauff imponerede ved at slå den levende legende Venus Williams i første runde, som det også var tilfældet ved sommerens Wimbledon i den 15-årige teenagers grand slam-debut. Her nåede hun til fjerde runde.

I hendes anden grand slam-turnering, US Open 2019, nåede Gauff til tredje runde, og ved den lejlighed var det netop Naomi Osaka, der satte en stopper for amerikanerens fremmarch.

Ved den lejlighed fik Gauff lidt af en tennislektion med cifrene 6-3, 6-0.

Også verdensetteren og hjemmebanefavoritten Ashleigh Barty er videre til tredje runde.

Det skete uden det helt store besvær, da French Open-mesteren nedlagde sloveneren Polona Hercog med 6-1, 6-4 på Rod Laver Arena foran et begejstret hjemmepublikum.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce