Annonce
Norddjurs

Terma holder flyvende fødselsdag i Grenaa

Hos Terma i Grenaa produceres dele til F-35, Joint Strike Fighter. Derfor skal der ansættes flere folk i Grenaa, hvor fabrikken har 50 års jubilæum som flydele-fabrikant. Foto: Scanpix
Terma fejrer, det er 50 år siden, at maskinfabrikken i Grenaa fik de første ordrer til flyindustrien. I dag arbejder 450 på fabrikken og flere ansate kommer til.
Annonce

GRENAA: Der er fest i Grenaa tirdag, når Terma og de 450 ansatte på fabrikken i byen fejrer, at det er 50 år siden, at Saab-flyfabrikken lagde de første flyordrer hos Per Udsen Maskinfabrik til jagerflyet Draken.

Maskinfabrikken blev senere overtaget af Terma med hovedsæde i Lystrup. Når medarbejder-tallet i det kommende år stiger med yderligere 100 medarbejdere er det ikke på grund af svenske ordrer som til Draken-flyet men derimod til det amerikansk baserede F-35 Lightning II Joint Strike Fighter-program. 50-året markeres med et arrangement tirsdag for medarbejdere, nuværende som tidligere, og en række indbudte gæster hos virksomheden på Fabrikvej 1.

Per Udsen Maskinfabrik sikrede sig i 1969 de første ordrer til flyindustrien. Det var kompensationsordrer, der fulgte med Danmarks køb af 46 Draken-kampfly hos Saab i Sverige. Det blev starten på et nu 50-årigt industrieventyr med markante internationale aftryk.

Firmaets grundlægger Per Udsen var særdeles entreprenant. Hans forretningsaktiviteter spændte vidt og omfattede blandt andet boligbyggeri, skibsbyggeri, smedevirksomhed, så hvorfor ikke også engagere sig i flyindustrien?

Terma

  • Den højteknologiske virksomhed Terma udvikler produkter og systemer til civile, militære og sikkerhedsmæssige formål, herunder kommando- og kontrolsystemer, radarsystemer, systemer til beskyttelse af fly, rumfartsteknologi og strukturdele til flyindustrien.
  • Terma har hovedsæde i Lystrup ved Aarhus.
Annonce

Haleror blev til F-16 fly

De første ordrer var brændstoftanke og haleror til Draken-flyene. Derefter fulgte hurtigt nye ordrer på dele til Drakens efterfølger Viggen og til skoleflyet T-17, begge produceret af Saab.

Det første store spring fremad kom imidlertid med Danmarks køb i 1976 af nye F-16-kampfly hos General Dynamics (nu Lockheed Martin) i Texas, USA. Igen var ledelsen i Grenaa med i kapløbet om modkøbsordrer og landede en række ordrer på blandt andet pylons og haleror. Flere end 14.000 pylons til F-16 er siden produceret i Grenaa.

Medarbejdertallet steg gradvist og toppede i midt-80erne med 260 mand. Det var også i de år, virksomheden fik de første erfaringer med kulfiber og kompositmaterialer, hvilket viste sig at være en fremsynet investering.

I starten af 1980’erne fik virksomheden kontrakt med Gulfstream Aerospace Corp. i Georgia, USA på produktion af winglets (opadgående vingespidser) til business jetflyene Gulfstream G-III og G-IV – en produktion der først stoppede for få år siden, efter levering af mere end 1.000 shipsets.

Efter Per Udsens død i 1983 fortsatte "flyfabrikken", men op gennem 1990'erne svigtede ordretilgangen på grund af ugunstige konjunkturer og markeder under forandring. Ved årsskiftet 1998/1999 overtog Terma aktiviteterne.

I slutningen af 1990erne blev Terma gradvist involveret i F-35 Lightning II Joint Strike Fighter-programmet, som var én blandt flere kandidater til at afløse F-16 som det danske forsvars kampfly.

Terma fik i 2004 den første udviklingskontrakt til F-35, og i årene efter fulgte en række ordrer på dele og komponenter i kulfiber, komposit og aluminium til det amerikanske kampfly. Først i 2016 blev flyet valgt som Danmarks kommende kampfly, men på det tidspunkt var Terma og især fabrikken i Grenaa dybt involveret i produktion til F-35.

Trods finanskrise og et uafklaret kampflyvalg besluttede Termas ledelse på et tidligt tidspunkt i processen at foretage omfattende investeringer i avanceret teknologi til flyproduktion i kulfiber- og kompositmaterialer.

I dag udgør F-35-produktionen omkring 85 procent af aktiviteterne i Terma/Grenaa på langtidskontrakter med amerikanske og britiske virksomheder som Lockheed Martin, Northrop Grumman, BAE Systems, Marvin Engineering og General Dynamics.

Her i 50-året for den første Draken-produktion er der beskæftiget 450 medarbejdere i fabrikken i Grenaa, et tal der ventes at stige yderligere til omkring 550, når produktionen af F-35 Lightning II om få år når op på fuld produktion, det vil sige omkring 150-170 fly per år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Se politiet i vanvittig jagt gennem Aarhus: Motorcyklist blæste på fartgrænserne, kørte over for rødt og på fortov og cykelstier

Aarhus For abonnenter

Uventet drejning i bandesag: Tiltalt i kidnapningssag mødtes med nu afdød rapper

Annonce