Annonce
Debat

Terrasse-filosofi

Nønne Mai Svalholm, koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans

I går aftes sad jeg på terrassen med lab-toppen i skødet og så en række videointerviews og interviews under titlen "Rehearsal Matters" - et koncept og initiativ bragt til verden af instruktørerne Isabelle Reynaud, Deborah Vlaeymans and Barbara Simonsen i perioden 2008 - 2016. "Rehearsal Matters" indeholder korte interviews med 40 forskellige professionelle koreografer, instruktører og performere fra Skandinavien, Europa og Nord Amerika, som fortæller om deres arbejdsmetoder, personlige erfaringer og idéer omkring processen at skabe scenekunst. I alle interviews bliver kunstnerne bedt om at besvare spørgsmål om f.eks. deres skabelsesproces og inspiration.

Det er virkelig interessant at høre, hvor forskelligt de forholder sig til deres arbejdsproces, og det er en oplevelse i sig selv at komme helt tæt på tankerne, og arbejdet der går langt forud, og i mange tilfælde kræver flere års arbejde, før det bliver til det endelige værk eller færdige forestilling, vi som publikum oplever en time eller to på scenen. Det er vigtigt at fokusere på det arbejde og den viden som går forud for det endelige resultat, fordi det er i den proces at ny viden og brændstof til nye værker bliver til. Det være sig undersøgelse og kortlægning af problemstillinger som afleder nye spørgsmål, udvikling af færdigheder, som inspirerer til at forfine en teknik, et greb eller en metode yderligere, eller et problem, en fejl eller fiasko, som medfører at nysgerrighed og nye spørgsmål opstår. Det giver mig et nyt blik på min arbejdsmetode at lytte til, hvordan andre griber deres arbejde an, og jeg får lyst til at forholde mig til de samme spørgsmål. Her kommer mine svar på tre af spørgsmålene:

Hvad var baggrunden for, at du valgte at arbejde med koreografi og performance? Jeg har meget tydelige minder af allerede som 5-årig at hænge med hovedet ned ad og svinge frem og tilbage i de ringe og den trapez, som min søster og jeg voksede op med på vores børneværelse. Det faldt mig helt naturligt at opfinde og afprøve bevægelser, at udfordre min egen fysisk og at sammensætte små serier af bevægelser og udtryk, som efterfølgende indgik i historier jeg digtede om flyvende alfer, feer og bjergkrystals-prinsesser. Universet af kreativitet, fysik, spænding og fællesskab, var det naturligste og mest lykkelige sted for mig.

Hvornår oplever du, at en prøveproces er et lykkeligt forløb? Et prøveforløb er på mange måder utrolig skrøbeligt, og i den første lange periode er det vigtigt for mig ikke at tale med udeforstående om de idéer, problemstillinger og tematikker jeg arbejder med. Sådan holder jeg fokus, for på dette tidspunkt i processen at fastholde den magiske og naive tro på at alt er muligt og alle veje vil føre mig til målet. Det mind set avler rigtig mange muligheder og løsninger, som er vigtigt at høste, og først langt senere i processen genoverveje og sortere i. En prøveperiode er i realiteten både en magisk rejse, en forelskelse, og en lang række af udfordringer, forhindringer, uforudsete, ubegribelige begivenheder som opstår, fordi værket skabes af og med mennesker live på scenen.

Kan du fortælle, hvad du opfatter som essentielle betingelser for, at det lykkes bedst? De bedste betingelser er, når prøveforløbet finder sted på et teater, et museum, en festival eller en anden form eller ramme, hvor der er stor interesse for og opbakning omkring mit kunstneriske arbejde, og hvor jeg sammen med de medvirkende og det kreative team kan skabe et inspirerende, intimt, respektfuldt og tillidsfuldt arbejdsmiljø. Jeg kan anbefale alle nysgerrige, både novicer indenfor scenekunst og garvede eksperter, at klikke ind på siden www.rehearsalmatters.org.

Annonce

Jeg har meget tydelige minder af allerede som 5-årig at hænge med hovedet ned ad og svinge frem og tilbage i de ringe og den trapez, som min søster og jeg voksede op med på vores børneværelse

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce