Annonce
Leder

Terroren og de ufattelige tab

Det virker fuldstændig urimeligt og meningsløst, at tre børn skal betale med livet for stridigheder, de intet har med at gøre.

Terror rammer ofte, når vi mindst af alt venter det. Selv om der var kommet advarsler for en halv snes dage siden ventede ingen, at Sri Lanka skulle blive ramt af terror som den i søndags og igen mandag. Dødstallet efter bomberne stiger stadig og er lige nu på vej mod 300. Blandt de dræbte er desværre tre børn fra Aarhus. Anders Holch Povlsen og hustruen Anne oplever lige nu det værste mareridt for forældre. De har mistet tre af deres fire børn ved eksplosionen på deres hotel, og alle tanker og al medfølelse må være med dem.

De otte eksplosioner søndag i blandt andet tre kirker og tre luksushoteller har ramt både Sri Lankas egne indbyggere og turister. Terroristerne går bevidst efter hoteller med rige gæster, og uheldigvis var familien Holch Povlsen på det forkerte sted lige på det tidspunkt, hvor selvmordsbombere detonerede deres uhyggelige våben som det skete under morgenmaden på hotellet i hovedstaden Colombo. Ved at ramme hoteller med internationale gæster får terroristerne deres ønske opfyldt om, at budskabet skal nå længere ud end til lige netop det sted, hvor sprængningerne foregår. Nu når de med et kedeligt eftertryk også til de lande, hvis borgere bliver ramt.

Foreløbig ser det ud til, at en islamisk gruppe står bag aktionen, og mange er anholdt for at have haft med ugerningen at gøre.

FOLK, DER NYLIG har rejst i Sri Lanka, beretter om, at alt har været stille og fredeligt rundt i landet, og befolkningen er venlig og imødekommende. Netop derfor har terroristerne måske haft lettere adgang til at begå deres feje handling. Det virker fuldstændig urimeligt og meningsløst, at tre børn - blandt de mange andre døde - skal betale med livet for stridigheder i verden, stridigheder, som de intet har med at gøre. Men det skal ses som et udtryk for, at dele af den muslimske verden er i krig med Vesten, og vi ved aldrig, hvornår der kommer et angreb. Vi skal ikke bøje os for terror, og vi skal ikke blive hjemme, for så har terroristerne sejret. Men prisen er høj for dem, der bliver ramt.

I AARHUS har medfølelse rejst sig fra mange sider, og i Stavtrup, hvor den vellidte og sympatiske familie bor på godset Constantinsborg, vil der på torsdag blive et tavst fakkeltog netop til det gamle gods for at markere, at beboerne i nærområdet tænker på familien og føler med den.

På Højvangskolen i Stavtrup, hvor to af de tre dræbte børn er elever, vil børnene og lærerne tirsdag have svært ved at forstå, at de kammerater, de sagde farvel til og ønskede god påskeferie for få dage siden, vil de aldrig få at se igen. Med ét er de revet bort fra kammerater, venner, bekendte, men først og fremmest fra deres nærmeste familie.

Og i Bestseller-koncernen vil de mange ansatte møde en familie i en sorg, som vil være langvarig og svær at overvinde.

Annonce
Hans Petersen, journalistFoto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce