x
Annonce
Biler

Tesla Model Y klarer over 500 km på en opladning

Den nye Tesla Model Y er en forholdsvis kompakt elbil med plads til syv og lang rækkevidde. Foto: Tesla
Den rummelige Tesla Model Y klarer 480-505 km på en opladning. Modellen, som lander herhjemme til næste år, kommer i første omgang i to varianter.

Den rykker nærmere, den nye Tesla Model Y, som er den buttede og rummelige variant af Tesla Model 3.

Model Y, som vil kunne bestilles med syv sæder, skal produceres i både Californien, Shanghai og den nye europæiske fabrik i Berlin, som er under opførelse. De første biler til de amerikanske kunder er lige på trapperne.

Modellerne til Europa kan i princippet komme fra både Berlin og USA, og det kan meget vel blive den amerikanske fabrik, der lægger ud, indtil den nye fabrik i Tyskland kommer op at køre.

Det er en bil, som Tesla forventer vil lande herhjemme i første kvartal af 2021. Teslas folk regner stadig på de danske priser, som ventes at være på plads til foråret.

Annonce

Tesla Model Y

Er en høj variant af Model Y. Produktionen på Tesla fabrik i Californien går i gang snart, mens fabrikken i kinesiske Shanghai følger. En helt ny fabrik i Berlin, som forventes at være klar i 2021, skal primært levere til det europæiske marked.

Vil tiltale

Teslas folk er traditionelt set forsigtige med at tale om salgsmål. Maria Lantz, som er pressechef for Tesla, har dog store forventninger til modellen.

- I Europa er der en stor vækst inden for de mellemstore biler af denne type. Her er meget plads for pengene, og derfor tror vi også, at det er en bil, som vil tiltale danskerne, siger hun.

I dag kan Model 3 og Model X fås med anhængertræk. Tesla kan dog endnu ikke bekræfte dette for Model Y.

I første omgang lanceres Model 3 med Dualmotor, det vil sige træk på for- og baghjul. Her kommer den som Long Range-model med en rækkevidde på 505 km og Performancemodel med en rækkevidde på 480 km. Til sammenligning hedder rækkevidderne henholdsvis 560 km og 530 km for Model 3.

Model Y Performance har en topfart på 241 km/t, mens 0-100 km/t klares på 3,7 sek. For Long Range-modellen er tallene 217 km/t, mens tiden for 0-100 km/t er 5,1 sek. Det er en tand mindre end Model 3, men stadig hurtigt.

Tesla har ikke på nuværende tidspunkt en billigere Model Y udelukkende med baghjulstræk. Men det kan meget vel komme som i Model 3.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce