Annonce
Biler

Tesla rykker tættere på bilejerne med flere servicecentre

Tesla rykker nu tættere på de mange nye ejere af mærkets elbiler med servicecentre og mobile værksteder. Foto: Tesla
Den danske Tesla-importør udvider med to nye servicecentre og flere mobile værksteder, der kan rykke ud til kunderne.

I takt med, at det kommer flere Tesla-modeller ud på vejene, udbygger Teslas danske afdeling nu også med flere autoriserede servicecentre. Det sker med et servicecenter i Vejle, mens showroomet i Bredgade i det centrale København rykker til Hillerød, hvor der både bliver udstilling og servicecenter.

De to centre supplerer forhandlerne i Aarhus og Kastrup.

Det sker takt med, at der i løbet af i år er blevet solgt rigtig mange nye Tesla Model 3, så der er kommet nye kunder til.

- Vi vil gerne være tættere på kunderne, lyder forklaringen fra Maria Lantz, som er pressechef for Tesla.

Annonce

Tesla og service

9 ud af 10 fejl kendes i forvejen ved fjerndiagnose, så værkstedsvognen kan have de rigtige komponenter med.

80 procent af alle reparationer kan klares hjemme ved kunden.

40 procent af de danske kunder, som har behov for værksted, vælger at få reparationerne hjemme hos sig selv.

Længere mellem service

Tesla har tidligere på året søsat en stribe servicevogne, der rykker ud og laver service eller reparationer på stedet. Her er nu seks servicevogne, og det tal skal øges og kommer måske op på 10 i løbet af året. De skal rykke ud fra alle servicecentrene til de bilejere, som bor lidt længere væk. I øjeblikket vælger 40 procent af de danske Tesla-ejere, som har behov for værksted, at få lavet reparationer på stedet.

Sideløbende får ejerne software-opdateringer over nettet, så der er lagt op til så lidt besvær som muligt i hverdagen. De får det endnu lettere. Der bliver nemlig nu længere mellem serviceintervallerne, som tidligere var 1 år/20.000 km. Det er nu udvidet til ”efter behov”.

Værkstedsbilerne har dele med til de mest typiske mindre reparationer. Det kan være viskerblade og -arme, dørhåndtag og parkeringssensorer. Da elbiler har færre bevægelige dele end konventionelle biler, kan reparationerne klares med et mindre reservedelslager. Bremseklodser og -skiver skiftes sjældnere, da bilerne motorbremser.

Servicecentret i Vejle åbner i løbet af oktober, mens man lægger ud med showroom i Hillerød, ligeledes i oktober, mens der her følger et servicecenter sidst på året. Der findes i dag langt over 5000 Tesla-biler på de danske veje.

Vi har tidligere beskrevet de mobile værksteder, hvor Lone Otto, som er leder af FDM’s tekniske afdeling, perspektiverede det nye tiltag. Hun forudser, at vi vil se flere af den slags servicer i takt med, at der kommer flere - og stadig mere vedligeholdelsesfri - elbiler ud på vejene.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

Pladsmangel og dårlige faciliteter: Politiet drømmer om at flytte fra Politigården

Annonce