Annonce
Biler

Teslas nye Cybertruck blev lanceret under stor ståhej

Den store pickup skal konkurrere direkte med nogle af de mest solgte biler i USA og må derfor trække mere end seks ton. Foto: Tesla
Tesla har været hemmelighedsfuld om designet på sin første pickup, men nu ligger det fast, at den er kraftigt inspireret af kultfilmen "Blade Runner".

Tesla-grundlægger Elon Musk har i flere år snakket om, at man var i gang med at udvikle en pickup-truck. Men i modsætning til en del andre profilerede lanceringer har Musk holdt tæt om den kommende model, der vil blive kaldt Cybertruck.

Dermed vil han revolutionere det amerikanske bilmarked, hvor de helt store pickups er den mest populære biltype, og hvor Ford F-150 er den mest solgte model og faktisk har været det i 40 år. Lidt over klokken 5.00 dansk tid kørte den aparte truck ind på scenen i Los Angeles' store motorshow, og Elon Musk er ikke i tvivl om, at den vil ruske op i nogle ting.

- Bilerne har ikke forandret sig ret meget de seneste 100 år, vi trænger til noget nyt, der kan give fornyet energi, og vi trænger til det nu, sagde Musk, der præciserede, at de tre mest solgte biler i USA er pickup-trucks.

Man må sige, at Cybertruck ikke minder om noget, vi har set før, det skulle da lige være bilen fra Ridley Scotts sci-fi-klassiker "Blade Runner", som Musk ikke lægger skjul på, at bilen er inspireret af.

Annonce

Tesla Cybertruck

Med én motor og baghjulstræk kører bilen 0-100 kilometer i timen på under 6,5 sekunder og kan trække en hænger på 3,4 ton.

Med to motorer og firehjulstræk kører bilen 0-100 kilometer i timen på under 4,5 sekunder og kan trække en hænger på 4,5 ton.

Med tre motorer og firehjulstræk kører bilen kilometer i timen på under 2,9 sekunder og kan trække en hænger på 6,3 ton.

Noget gik galt

Tesla Cybertruck skulle være på størrelse med konkurrenterne, og Musk understreger, at den er solid, ikke mindst fordi den er bygget af 3 mm tykt rustfrit stål, og designchefen Franz Von Holzhausen viste en film af, hvordan bilen kan modstå skud med en 9-millimeter pistol.

På Youtube kan man se præsentationen, og her er det tydeligt, at noget gik galt, da Tesla skulle demonstrere de særlige ruder, som skulle være ekstra holdbare. Da designchefen på opfordring kastede metalkugler mod den netop præsenterede Cybertruck, blev ruderne knust, og Musk måtte fortsætte præsentationen foran en truck, der så ud til at have været udsat for et terrorangreb.

- Der er plads til forbedring, sagde Musk og gik videre med at fortælle, at den store bil har justerbar luftaffjedring som standard.

Kan bestilles nu

På den danske hjemmeside kan man allerede nu bestille en Cybertruck mod et depositum på 1000 kroner. Her står der, at man vil kunne specificere sin bil i slutningen af 2021, mens topversionen med hele tre elmotorer først vil kunne bestilles endeligt i 2022.

Bilen er den sjette model, siden Tesla blev grundlagt i 2013, men indtil videre har Musk vist flere konceptbiler end modeller, der er i produktion, for vi venter også på Model Y og Roadster.

Bilen skal komme i tre forskellige udgaver - med forskellige batteripakker og motorer.

Cybertruck får rækkevidder på 250, 300 og 500 miles (mellem 400 og 800 kilometer). Og det er vel at mærke efter den endnu strengere amerikanske EPA-norm, og det vil dermed være højere ifølge den europæiske WLTP-norm.

Tesla opgiver ikke, hvor meget kapacitet der er i batterierne.

Cybertruck støtter også en ladeeffekt på op til 250 kW og kan naturligvis lades på Teslas netværk af Superchargere.

Den store pickup rummer seks personer, mens kan alligevel spurte til 100 km/t. på tre sekunder. Foto: Tesla

Billigere end ventet

Prisen bliver umiddelbart lavere, end mange havde forventet, da de begynder ved 40.000 dollar og slutter ved 70.000 dollar. Det er startpriser på samme niveau som Tesla Model 3.

Tesla Cybertruck leveres både med baghjulstræk og firehjulstræk. De tre varianter har enten én, to eller tre motorer. Tesla hævder endvidere, der skal være plads til seks personer.

Ud over Rivian R1T, der er planlagt til at komme i efteråret 2020, er der ingen andre elektriske pickups, men både Ford og GM arbejder dog på at gøre noget ved dette, så måske de i virkeligheden kommer til at overhale Tesla, inden den futuristiske Cybertruck kommer i produktion. Designet vil de dog næppe kunne overgå.

Interiøret er med den sædvanlige store skærm i midten. Foto: Tesla
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce