Annonce
Digitalt

Test: Begynd dagen med Miele CM5300 som barista

CM5300 fra Miele er minimalistisk og flot designet. Den er nem at betjene og vedligeholde, og så brygger den god kaffe. Pr-foto
Miele CM5300 er en no-nonsense automatisk kaffemaskine fra Miele. Den ser flot ud, er nem at betjene og vedligeholde, og kaffen er god.

En lille forhistorie før testen af CM5300: Jeg har kun haft fornøjelse af én anden espresso-maskine fra Miele, topmodellen Miele CM7750, og det er den bedste fuldautomatiske espresso-maskine, jeg har testet.

Kaffen smagte bedre, selvom bønnerne var de samme, den havde alle funktioner, jeg kunne drømme om, og den var nem at betjene og vedligeholde. Den kostede dog også derefter, små 25.000 kroner, og her er CM5300 noget mere inden for min økonomiske rækkevidde med en pris på under 6000 kroner i skrivende stund.

Jeg gik derfor ind til testen her meget spændt på, hvor tæt kaffeoplevelsen med CM5300 kunne komme på topmodellen, der koster næsten 20.000 kroner mere - og efter et par måneders test er jeg blevet klogere.

Annonce
Miele CM5300 overvælder ikke med antallet af kaffedrikke, men den kan klare de gængse, og er du skabs-barista, kan du komme langt med mælkeskummer og espresso. Pr-foto

Enkel og funktionel

Smag er forskellig, men CM5300 er i min optik en flot designet maskine. Den kommer i enten rosa eller sort, overfladerne er i plast og metal, og den er minimalistisk designet med meget få knapper, et lille display og en elegant dispenser til kaffe.

Displayet er ikke i farve, og der er ikke kælet synderligt for menuerne, men det er let at navigere i. Der er fire fysiske knapper til espresso, kaffe, cappuccino og latte macchiato, og i menuen finder du desuden ristretto, caffè latte, lungo, varmt vand, varmt mælk og mælkeskum. Der er altså ingen americano, men den kan du så klare selv med espresso og varmt vand i kombination.

Dispenseren kan du selv justere i højden, afhængig af koppen eller glasset, og du kan slutte en mælkeholder til ved siden af maskinen (Miele har sin egen, der koster godt 500 kroner), eller du kan slutte slangen direkte i en mælkekarton. Jeg valgte det sidste.

Så er der kaf’

CM5300 har plads til 200 g bønner og 1,3 liter vand. Det sidste er absolut minimum, og man skal fylde vand på relativt ofte, hvis der er flere kaffedrikkere i huset.

Miele er ”build to last”, og CM5300 er ingen undtagelse. Maskinen har programmer til afkalkning og rengøring, og den siger selv til, når der skal ske noget.

Nu til det vigtigste: kaffen. Den smager godt.

Det er selvfølgelig muligt at justere på kværnen, mængden af kaffe, vand osv., men den kaffe, som maskinen laver som standard, er rigtig god. Jeg har testet med flere af mine foretrukne bønner, og med og uden mælk er det en hæderlig kop kaffe, jeg får mellem hænderne.

I forhold til sammenligningen med topmodellen er der en stribe kompromiser. CM7750 afkalker selv dagligt, der er tre beholdere til bønner, og kværnen gøres ren mellem hver kop. Du kan programmere maskinen, der er flere kaffedrikke osv., osv. Men i det daglige? Der kan jeg fint leve med CM5300, der dækker 95 procent af mine kaffebehov.

Til prisen er det en rigtig fornuftig maskine, der laver god kaffe, ser flot ud og er let at betjene og vedligeholde.

CM5300 kan købes online og i fysiske butikker. Vejledende pris er 7595 kroner, er dog set til 5584 kroner.

Prismæssigt er CM5300 absolut konkurrencedygtig med lignende maskiner fra fx Siemens, da CM5300 pt. kan købes for et par tusinde mindre end den vejledende pris på lige knap 8000 kr. Pr-foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce