Annonce
Østjylland

Testkørsel mod Grenaa flyttes til nattetimerne: Overkørsler spærres i op til 25 minutter

Letbanen mod Grenaa skal køre op mod 100 km/t. Og for at man kan komme til at testkøre med den hastighed flytter man testkørslen til de sene aften- og nattetimer. Arkivfoto: Mette Mørk

For at genere trafikken mindst muligt flytter Aarhus Letbane testkørslerne til Grenaa til om aftenen og natten.

GRENAA/AARHUS: Så træder de på speederen. Aarhus Letbane flytter sine testkørsler på Grenaabanen til aften og nat, for at man kan komme til at køre de 100 km/t, som togene skal op på.

I uge 43 og 44 bliver testkørslerne på strækningen Aarhus-Grenaa rykket til klokken 19-05 for at genere den krydsende trafik mindst muligt.

Helt præcist er det strækningerne mellem Østbanetorvet og Grenaa og mellem Lisbjerg og Lystrup, der skal testes i døgnets sene timer.

I løbet af de to uger vil flere overkørsler blive spærret midlertidigt i op til 25 minutter om aftenen og natten.

I den forbindelse deles teststrækningen op i delstrækninger på op til 25 kilometer:


  • Østbanetorvet i Aarhus til Hornslet
  • Hornslet til Kolind
  • Kolind til Grenaa
  • Lisbjerg til Lystrup

Mens hver delstrækning testkøres, vil alle overkørsler på delstrækningen blive midlertidigt spærret.

Efter uge 44 rykker man testkørslerne tilbage til dagtimerne mellem klokken 8-18. Testkørslerne på letbanen mod Grenaa begyndte i uge 29. Her var farten dog på beskedne 10-20 km/t.

Testkørslerne er en af forudsætningerne for at opnå godkendelse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at køre med passagerer på strækningen mellem Grenaa og Aarhus.

Den stærkt forsinkede åbning af strækningen mod Grenaa ventes at kunne finde sted tidligst sidst i marts 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce