Annonce
Indland

Thomas Vinterberg mister 19 år gammel datter i trafikulykke

Chris Helgren/Reuters
Optagelser til Thomas Vinterbergs nye film udskydes i to uger på grund af datters dødsulykke.

Ida Maria Vinterberg - datter af filminstruktøren Thomas Vinterberg og hans tidligere hustru Maria Walbom Vinterberg - er død i en trafikulykke.

Hun blev 19 år gammel.

Det oplyser producer i filmselskabet Zentropa Sisse Graum Jørgensen på vegne af familien i en pressemeddelelse.

Ulykken skete lørdag 4. maj i Belgien. Den betyder, at der ikke vil blive optaget på Thomas Vinterbergs kommende film i to uger.

Sisse Graum Jørgensen meddeler, at Vinterberg-familien ikke har yderligere kommentarer.

Ulykken vil få betydning for en planlagt offentliggørelse i forbindelse med Vinterbergs nye film, skriver Graum Jørgensen.

- Thomas Vinterberg har netop påbegyndt optagelserne til sin næste film, og Zentropa tager hånd om filmholdet og skuespillerne. En planlagt offentliggørelse af filmens rolleliste bliver flyttet til et senere tidspunkt, står der i pressemeddelelsen.

- Der vil ikke blive optaget de næste to uger. Vi beder pressen respektere privatlivets fred, og familien har ikke yderligere kommentarer.

Den 49-årige filminstruktør Vinterberg er især kendt for filmen "Festen" fra 1998.

Filmen blev udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes, hvor den vandt Juryens Specialpris.

I 2013 fik Vinterberg også succes med "Jagten", som vandt flere priser i Cannes.

Thomas Vinterberg og Maria Walbom Vinterberg blev i 2007 skilt efter 17 års ægteskab. De fik to døtre sammen.

Maria Walbom Vinterberg er teaterchef på Teatret ved Sorte Hest, som ligger på Frederiksberg i København.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce