Annonce
Sport

Tidligere ærkefjende venter på Bears i kvartfinalen

Bakken Bears møder sin tidligere ærkefjende igennem tre sæsoner, Skyler Bowlin, i næste runde af FIBA Europe Cup. Arkivfoto: Kim Haugaard/Scanpix
Skyler Bowlin fik Bakken Bears-fansene til at rive sig i håret de tre år, han spillede i Horsens. Nu skal århusianerne op imod amerikaneren i kvartfinalen i FIBA Europe Cup.

BASKETBALL: Sig Skyler Bowlin i Vejlby-Risskov Hallen og du vil sådan cirka få en reaktion, som havde du nævnt Billy the Kid tilbage i Det Vilde Vesten.

Den amerikanske point guard var i tre år for Horsens IC med til at presse Bakken Bears mere end danske hold normalt formår. Han spillede i salami-byen fra 2012 til ’15 og vandt i sin sidste sæson det danske mesterskab med Horsens.

Men det er lige så meget de to sæsoner før mesterskabssæonen, han er kendt for, hvor Horsens to gange var foran 2-1 i semifinaleserien mod Bears for at tabe 2-3.

Siden har den 29-årige været rundt i Europa og er nu endt i den tyske Bundesligaklub s.Oliver Würzburg, som Bakken Bears møder i kvartfinalen i FIBA Europe Cup.

- Han er en profil på deres hold og en leder, som han altid har været lige meget hvor han er. En rigtig god leder. Han bringer meget positiv energi og kan altid løfte holdet. Han er måske ikke en klassisk profil, som vi plejer at møde; en aggressiv scorer, der er atletisk. Men han kan jo score og er den næstbedste på assistlisten i Europa i år. Så han kan dominere en kamp på sin egen måde. Og han er en spiller, vi kommer til at have meget fokus på, siger Darko Jukic, der var holdkammerat med Bowlin i hans første sæson i Danmark.

Annonce

Tyskerne er favoritter

Bakken Bears kvalificerede sig onsdag aften til næste runde i FIBA Europe Cup ved at vinde i Israel over Ironi Ness Ziona.

Bowlin og tyskerne frister en tilværelse som nummer otte i Bundesligaen, akkurat inden for slutspillet, i et meget tæt midterfelt. Alligevel er det et hold, der aftvinger respekt i Aarhus.

- Det er et godt hold, som dog også har haft sine udfordringer i den hjemlige liga i denne sæson. Vi skal hjem og kigge på, hvordan vi kan få dem i problemer, siger Darko Jukic.

Efter en træg start på sæsonen er s.Oliver Würzburg gået syv sejre og to nederlag i de seneste ni kampe i Bundesligaen. Og onsdag slog de Bakken Bears’ banemænd fra gruppespillet, russiske Avtodor Saratov, ud af 1/8-finalen.

- De har et rigtig solidt hold og de spiller i Bundesligaen, så selvfølgelig er de favoritter i kvartfinalen mod os. Lidt uheldigt, så spiller de meget ligesom os; hurtigt og med mange folk, der er meget atletiske. Så der kommer nok ikke mange bolde under ringhøjden, men lad os håbe, vi flyver højest, siger Bakken Bears’ head coach Steffen Wich.

Den første kvartfinale spilles onsdag i Aarhus. Ugen efter er der returkamp i Tyskland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce