Annonce
Navne

Tidligere keyboardspiller i Gnags er død

<p>Keyboard-spiller i Gnags Ivan Sørensen (nr. to fra venstre) er død. Han spillede med i bandet fra 1972-2003. Arkivfoto: Scanpix</p>

Tangentspilleren Ivan Sørensen, som var med i bandet fra 1972 til 2003, er her ikke længere. Peter A.G. hylder ham for »en ustoppelig fantasi«.

Da Ivan Sørensen i 1972 blev en del af Gnags, måtte de øvrige medlemmer af bandet forsikre forældrene til det 16-årige stortalent på tangenterne om, at de nok skulle holde ham til ilden med lektielæsningen.

Annonce
Ivan Sørensen - for en gangs skyld i forgrunden for Gnags. Her fanget i 1976-1977. »Uovertruffen«, kalder Peter A.G. sin gamle makker og keyboardspiller, som netop er død. Arkivfoto.

Hvorvidt det lykkedes skal være usagt.

Sikkert er det i hvert fald, at Ivan Sørensen op gennem 70'erne, 80'erne og 90'erne var fast mand på holdet i, hvad der må betegnes som en af Danmarks suverænt mest populære bands.

Nu er Ivan Sørensen (født 1955) her ikke længere.

Den triste nyhed står at læse på Peter A.G.'s Facebook-profil:

»Det er med stor sorg, vi må meddele, at Ivan Sørensen, Gnags' legendariske orgelspiller og keyboard-mand fra 1972-2003, er død i Ajstrup den 22. juli.«

Ivan Sørensen blev født i Aalborg - af musikalske forældre, som Peter A.G. bemærker.

»Karen var servitrice og Ingeman arbejdede ved DSB. Og så havde de sammen et band, der spillede til dans på byens restauranter.«

»Og Ivan viste meget tidligt evner for det musikalske. Han spillede med - først på mandolin, så på guitar, klaver og orgel. Ivan var gennemmusikalsk. Nyn en melodi - og Ivan kunne spille den«.

Da Ivan Sørensen i 60'erne flyttede til Bredballe ved Vejle, fortsatte han med musikken.

Som 15-årig flyttede han ind i Gnags' kollektiv i Viby og medvirkede som nævnt på samtlige pladeindspilninger frem til 2003.

»Specielt som Hammond-organist var Ivan uovertruffen«, fortæller Peter A.G.

»Hans sans for det harmoniske, hans feeling og ustoppelige fantasi.«

»Spil som et bål, der knitrer, spil som havet, eller vand, der risler ned ad bakke. Ku' du lave sådan lidt markedsstemning, hvor det dufter sødligt henne fra pigen med de glasserede æbler?«

»Ivan mestrede det hele. Også salmerne, sangene fra sangbøgerne og viserne. Hvad mange plejehjem har nydt godt af, for Ivan svigtede heller aldrig de gamle. Han kom i det mindste altid lige og spillede til juleafslutningen«.

»Æret være Ivan Sørensens minde.«

Udover sit mangeårige virke i Gnags, medvirkede Ivan Sørensen på talrige indspilninger med blandt andre Lis Sørensen, Elisabeth, Mek Pek og Henning Stærk.

Det er med stor sorg, vi må meddele, at Ivan Sørensen, GNAGS legendariske orgelspiller og keyboard-mand fra 1972-2003 er...Posted by Peter A.G. on Friday, July 24, 2015
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce