Annonce
Horsens

Til kamp mod nethandel: Butikkernes arbejde har skabt 'positive vinde' i Horsens

Mette Frost har blandt andet arbejdet sammen med Jeppe Keller, leder af erhvervsudvikling i Horsens Kommune, om den nye detailhandelsstrategi. Med fokusgrupper, arbejdsmøder og meget andet har over 100 mennesker bidraget med input. Arkivfoto: Morten Pape
Arbejdet med en ny strategi har vist detailhandelsudvalgets formand Mette Frost, at de forretningsdrivende i Horsens er klar til at rykke sammen i kampen for kunderne.

Horsens: Handelslivet på landets gågader er mere presset end nogensinde, og derfor er der brug for masser af initiativer for, at danskerne ikke køber deres næste par sko på internettet.

I Horsens er der en nyrenoveret og moderne gågade på vej, og for de forretningsdrivende er en detailhandelsstrategi lige på trapperne. En strategi, der skal forene handelslivet og lægge op til, at forretningerne står sammen om at få kunderne væk fra pc'en og ind i de fysiske butikker.

Mette Frost, indehaver af Femina Lingeri og formand for cityforeningens detailhandelsudvalg, har stået i spidsen for at lave strategien, og hun har i hele forløbet kunne mærke, at handelslivet er klar til at løfte i flok.

- Det her er første gang, hvor jeg oplever positive vinde - hvor folk viser, at de vil hinanden, fortalte Mette Frost i forbindelse med et af de sidste møder, der blev holdt med henblik på at få input til detailhandelsstrategien.

Annonce
Strategien skal skabe så meget dynamik som muligt og koble hele byen sammen. Fra Bilka til nichebutikkerne og med alt derimellem. Kunderne skal have nemmere ved at bruge byen, og de skal vide, at byen ikke lukker klokken 17.30, bare fordi gågadens butikker gør det.

Mette Frost, indehaver af Femina Lingeri og formand for cityforeningens detailhandelsudvalg

Kolleger, ikke konkurrenter

Netop samarbejde har været en vigtig faktor for strategien, og det er her, der skal ske en stor ændring for butikkerne.

- Vi skal skabe et bedre sammenhold og fællesskab blandt de butiksdrivende, for vi kan mange flere ting sammen. Derfor har vi kigget på, hvordan vi kan blive bedre til at snakke med hinanden og bruge hinanden, fortalte Mette Frost og uddybede med et eksempel:

- Hvis en kunde kommer ind til mig efter noget fra Calvin Klein, og jeg ikke har det, skal jeg sende kunden videre til en anden butik her i byen frem for hjem til computeren. Vi skal se hinanden som kolleger frem for konkurrenter, forklarede hun.

At kunne anbefale de andre butikker i Horsens kræver et stort kendskab til hinanden, og her medgiver Mette Frost, at man ikke kan kende hele udvalget i de andre butikker, men man kan kende dem på et overordnet plan og derfor kende nogenlunde til deres vareudvalg.

Detailhandelsstrategien er få øjeblikke fra at blive offentliggjort, da målet hele tiden har været inden den travle julehandel. Strategien kommer dog først til at træde i kraft i det nye år.

Til daglig er Mette Frost indehaver af Femina Lingeri på Hestedamsgade. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tyv med en sød tand: Kraftig bygget mand stjal en hel palle Blomme i Madeira

Aarhus

Efter drama på havnen: Turbåde indstiller al sejlads

Annonce