Annonce
Østjylland

Tilflytterne kommer med Letbanen

Christina Roslyng, tidl. prof. håndboldspiller og Vild Med Dans-vinder, kom med et motiverende oplæg til UdviklingOdders generalforsamling. Arkivfoto: Morten Pape

Der var optimisme at spore på UdviklingOdders generalforsamling, men også frustration over, at Letbanen endnu ikke kører på skinner.

Odder: På UdviklingOdders generalforsamling var der store frustrationer over, at Letbanen endnu ikke kører. For Letbanen betyder meget for Odders udvikling, påpegede formand Arne Sørensen. Ikke mindst når det handler om at være en attraktiv by at flytte til.

- Vi er ikke i tvivl om, at Letbanen kan få stor værdi for Odder, når togene engang i løbet af 2018 forhåbentlig kommer til at rulle. Den signalerer moderne infrastruktur og gør det let at komme frem og tilbage mellem Odder og Aarhus, sagde UdviklingOdders.

Og ikke nok med, at Letbanen har stor betydning for tilflytningen. I kølvandet følger også nye muligheder for udviklingsprojekter.

- Dels skal området ved Rude Havvej udvikles. Dernæst kommer udviklingen af hele det bynære baneområde med remiser og værksteder som et centralt omdrejningspunkt. Det har potentiale til at blive et fantastisk spændende område, og vi glæder os til processen med udvikling af området, sagde formanden.

Annonce

UdviklingOdder

På UdviklingOdders generalforsamling var der genvalg til Jens Gammelgaard, Claus Bonde Mikkelsen og Peder Skipper, mens John Stærmose afløste Lars Nonbye.Bestyrelsen består herefter af:

Arne Sørensen, Kvickly (formand)

Claus Bonde Mikkelsen, Advokatfirmaet Strauss & Garlik

Peder Skipper, tømrermester, Odder Tømrer og Snedkerforretning

John Stærmose, Staermose Industry

Lars Bluhme, rektor, Odder Gymnasium

Jens Gammelgaard, gårdejer, Gersdorffslund

Derudover er der en repræsentant fra Odder Kommune, LO Odder og DA Odder.

Der er fire deltidsansatte medarbejdere i UdviklingOdder. Udviklingschef Karsten Geertsen samt udviklingskonsulenterne Vibe Elbæk, Jan Lindegaard Christensen og Hanne Wick.

Attraktive varer

Bortset fra den manglende letbane kunne Arne Sørensen se tilbage på et 2017 med masser af plusser på udviklingskontoen i kommunen.

Erhvervslivet klarer sig flot, samarbejdet mellem erhvervslivet og det politiske liv bliver bedre og bedre, der er stadig god gang i butikslivet og turismeindsatsen har fået ekstra kræfter i form af den nye turistchef Helle Berthold Rosenberg.

Og så er der igen kommet rigtig godt gang i boligsalget. Mere end 1600 nye borgere flyttede til Odder Kommune i 2017. Af dem kom 700 fra Aarhus.

- Som købmand ved jeg, at det også handler om at have de rigtige varer på hylderne. Netop derfor er jeg også en af dem, der med spænding og store forventninger ser frem til, at vi i 2018 får taget hul på Bendixminde-udstykningen i Vestbyen. Det bliver en hel ny bydel med institution, et varieret udbud af attraktive boliger, grønne løsninger, udsigt og masser af natur lige uden for døren og meget mere.

Ud af UdviklingOdders 282 medlemmer deltog cirka 70 i generalforsamlingen, der også bød på indlæg fra tidl. professionel håndboldspiller Christina Roslyng.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce