Annonce
Aarhus

Tilløbsstykke: Salling fyrede op under gigantisk juleudsmykning

For femte år i streg gav Salling den gas med en gigantisk juleudsmykning. Og for femte år i streg strømmede folk til. Foto: Axel Schütt

AARHUS: De seneste fire år er folk strømmet til for at se Salling tænde for sin kæmpestore juleudsmykning. Og de gjorde de igen i år.

Fra alle verdenshjørner myldrede folk til, da stormagasinet fredag aften inviterede til julefest på Strøget.

Var der 8.000 fremmødte? 10.000? 12.000?

Det er svært at sige, for ingen tæller, hvor mange der møder op - hvilket nok også ville være nærmest umuligt. Men der var igen i år rigtig, rigtig mange. De kunne i øvrigt se Karin Salling sætte blus på juleudsmykningen.

Formlen er stort set den samme fra år til år. Og hvorfor i øvrigt også ændre noget, folk tydeligvis elsker?

Kun det orkester, der traditionen tro sætter lyd på arrangementet, skiftes ud fra år til år. I år var det Oliver Kesi, der spillede inde i stormagasinet efter lystændingen.

Salling fyrede for første gang op for julelysene i Aarhus og Aalborg i 2015.

Annonce
Hvad sker der her? Er der stor koncert? En nedstyrtet meteor? Nej, der er andet, der kan trække folk af huse. Som for eksempel Sallings juleudsmykning. Foto: Axel Schütt
Sallings juleevent er i sagens natur en meget visuel begivenhed. Og så er det jo dejligt at have et kamera ved hånden. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce