Annonce
Indland

Tilsyn giver 68 påbud for farligt arbejde på bro

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Arbejdere ved Storstrømsbroen har været i fare for blandt andet at styrte flere meter ned, viser aktindsigt.

Arbejdsforholdene for byggearbejdere ved Storstrømsbroen er ikke i orden.

Entreprenører på broprojektet har således fået 68 påbud og strakspåbud, siden det første spadestik til broen blev taget 28. september sidste år.

Det skriver Fagbladet 3F på baggrund af en aktindsigt.

Tre tilfælde har været så grelle, at Arbejdstilsynet har meldt de ansvarlige virksomheder til politiet for brud på arbejdsmiljøloven.

Arbejdere på byggepladserne har blandt andet været i fare for at blive spiddet af armeringsjern, blive kørt over af store byggemaskiner og styrte ned fra et jernnet i ni meters højde, skriver fagbladet.

Byggeriet af broen, der skal blive til Danmarks tredjelængste, begyndte sidste efterår. Den skal forbinde Sjælland og Falster for både bil- og jernbanetrafik.

Flemming Hansen er arbejdsmiljøkonsulent i 3F Byggegruppen og har et indgående kendskab til sikkerhedskrav på byggepladser. Han mener, at det er grotesk, at et stort offentligt byggeri kan få så mange påbud på så kort tid.

- Det er nogle alvorlige forhold. Folk, der arbejder ud til kanten i otte-ni meters højde uden at være sikret forsvarligt mod nedstyrtning. Det er livsfarligt, og det er kun et spørgsmål om tid, før det går galt, siger han til Fagbladet 3F.

Det italienske firma Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er hovedentreprenør på byggeriet af Storstrømsbroen.

Sikkerhedschef Peter Nordstrøm oplyser, at alle, der arbejder med byggeriet, har gennemført et obligatorisk sikkerhedskursus.

Han oplyser, at selv om firmaet selvfølgelig forsøger at undgå påbud, er det svært med et projekt af den skala.

Blandt de firmaer, der har fået påbud, er italienske Cipa og portugisiske CNBT. De har også stået bag en del af metrobyggeriet i København.

/ritzau/

Annonce
Den citerede artikel fra Fagbladet 3F
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce