Annonce
Indland

Tine Bryld Prisen går til tilbud til ensomme unge

Jørgen Jessen/Ritzau Scanpix

Ventilen Danmark, der arbejder for at hjælpe ensomme unge, får Tine Bryld Prisen 2019 og 500.000 kroner.

Ungdomsorganisationen Ventilen Danmark, et landsdækkende tilbud til ensomme unge, får den sociale pris Tine Bryld Prisen.

Det skriver Plan-B, Trygfonden og DR i en pressemeddelelse.

Det tre uddeler sammen med Foreningen for uddeling af Tine Bryld Prisen en gang om året prisen, som så dagens lys i 2013.

Ventilen Danmark får Tine Bryld Prisen for i 20 år at kæmpe for at forebygge og afhjælpe ensomhed blandt unge. Den frivillige organisation findes i 20 danske byer.

Med prisen følger en statuette og op til 500.000 kroner.

For at finde den rette modtager leder Tine Bryld Prisens udvalg efter et projekt eller en organisation, der hjælper socialt udsatte og marginaliserede mennesker i Danmark.

Det stemmer rigtig godt overens med Ventilen Danmarks tilbud til ensomme unge, mener Gunvor Wibroe, formand for prisen.

- Vi har valgt Ventilen Danmark, fordi de laver et enestående arbejde for at forebygge og afhjælpe ensomhed blandt ensomme unge i Danmark - et problem, der desværre er stigende, siger hun.

Prisen er opkaldt efter den afdøde socialrådgiver og radiovært Tine Bryld, der især er blev kendt som vært på DR-programmet Tværs.

I Tværs gav Tine Bryld råd og vejledning til unge, der stod i svære situationer.

Michala Nielsen, formand for Ventilen Danmark, ser prisen som et kæmpe skulderklap. For hende giver det god mening, at prisudvalget har valgt netop hendes organisation.

- Ensomhed blandt unge er kommet meget mere på dagsordenen nu. Det er blevet vist, at det er et stigende problem. Jeg ved, at Tine Bryld snakkede om os og ofte snakkede om ensomhed, siger hun.

Med prisen får Ventilen Danmark op til 250.000 kroner, som den kan bruge på at udvikle et nyt projekt i samarbejde med Trygfonden.

Oven i den pose penge får organisationen yderligere 250.000 kroner til at fortsætte arbejdet med ensomme unge.

Det er syv personer fra Tine Bryld Prisens bestyrelse, der vælger vinderen.

I prisudvalget sidder blandt andre formand Gunvor Wibroe, Lea Bryld, der er Tine Brylds datter, og Ida Koch, socialrådgiver og tidligere vært på Tværs.

Udvalget skulle i år vælge en vinder blandt i alt 109 indstillede kandidater.

Blandt de tidligere vindere af prisen er caféen Carlos' Kitsch'en, der arbejder for at resocialisere indsatte, og foreningen Sabaa, der hjælper LGBT-personer med minoritetsetnisk baggrund.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce