Annonce
Indland

Tine Bryld Prisen går til tilbud til ensomme unge

Jørgen Jessen/Ritzau Scanpix

Ventilen Danmark, der arbejder for at hjælpe ensomme unge, får Tine Bryld Prisen 2019 og 500.000 kroner.

Ungdomsorganisationen Ventilen Danmark, et landsdækkende tilbud til ensomme unge, får den sociale pris Tine Bryld Prisen.

Det skriver Plan-B, Trygfonden og DR i en pressemeddelelse.

Det tre uddeler sammen med Foreningen for uddeling af Tine Bryld Prisen en gang om året prisen, som så dagens lys i 2013.

Ventilen Danmark får Tine Bryld Prisen for i 20 år at kæmpe for at forebygge og afhjælpe ensomhed blandt unge. Den frivillige organisation findes i 20 danske byer.

Med prisen følger en statuette og op til 500.000 kroner.

For at finde den rette modtager leder Tine Bryld Prisens udvalg efter et projekt eller en organisation, der hjælper socialt udsatte og marginaliserede mennesker i Danmark.

Det stemmer rigtig godt overens med Ventilen Danmarks tilbud til ensomme unge, mener Gunvor Wibroe, formand for prisen.

- Vi har valgt Ventilen Danmark, fordi de laver et enestående arbejde for at forebygge og afhjælpe ensomhed blandt ensomme unge i Danmark - et problem, der desværre er stigende, siger hun.

Prisen er opkaldt efter den afdøde socialrådgiver og radiovært Tine Bryld, der især er blev kendt som vært på DR-programmet Tværs.

I Tværs gav Tine Bryld råd og vejledning til unge, der stod i svære situationer.

Michala Nielsen, formand for Ventilen Danmark, ser prisen som et kæmpe skulderklap. For hende giver det god mening, at prisudvalget har valgt netop hendes organisation.

- Ensomhed blandt unge er kommet meget mere på dagsordenen nu. Det er blevet vist, at det er et stigende problem. Jeg ved, at Tine Bryld snakkede om os og ofte snakkede om ensomhed, siger hun.

Med prisen får Ventilen Danmark op til 250.000 kroner, som den kan bruge på at udvikle et nyt projekt i samarbejde med Trygfonden.

Oven i den pose penge får organisationen yderligere 250.000 kroner til at fortsætte arbejdet med ensomme unge.

Det er syv personer fra Tine Bryld Prisens bestyrelse, der vælger vinderen.

I prisudvalget sidder blandt andre formand Gunvor Wibroe, Lea Bryld, der er Tine Brylds datter, og Ida Koch, socialrådgiver og tidligere vært på Tværs.

Udvalget skulle i år vælge en vinder blandt i alt 109 indstillede kandidater.

Blandt de tidligere vindere af prisen er caféen Carlos' Kitsch'en, der arbejder for at resocialisere indsatte, og foreningen Sabaa, der hjælper LGBT-personer med minoritetsetnisk baggrund.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce