Annonce
Aarhus

To år uden tog: Stribevis af forsinkelser.

Nej, i drift er letbanens tog endnu ikke på strækningen mod Odder. Men der arbejdes på sagen med testkørsler. Og nu mangler Aarhus Letbane kun en godkendelse, inden den kan sætte Odderbanen i drift. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Nu nærmer Odderbanen sig to års jubilæet som jernbane uden tog.

ODDER: Det er ikke så underligt, hvis pendlerne forlængst har mistet tålmodigheden, mens de sveder i de togbusser, der erstatter Odderbanen.

Det er snart to år siden - fredag 26. august 2016 - at Aarhus Nærbane indstillede driften, så arbejdere fra den italienske jernbaneentreprenør, GCF, kunne komme i gang med at bygge Grenaabanen og Odderbanen om til letbane og rejse master til de elektriske letbanetogs kørestrøm.

Dengang var optimisten stor hos både letbanen og Midttrafik, der skrev sådan har på sin hjemmeside:

"Aarhus Nærbane lukker ned, fordi togstrækningen skal elektrificeres og ombygges til letbanestrækning. Letbanen sættes i drift i maj 2017 på den indre strækning, Aarhus H - Lisbjerg. Fra august 2017 starter driften på strækningen Odder-Aarhus og fra oktober 2017 på strækningen Grenaa - Aarhus".

Optimismen viste sig at være helt uden hold i virkeligheden, for allerede i marts 2017 blev åbningen på den indre strækning udskudt.

En ny dato for åbningen af strækningen i Aarhus blev sat til 23. september 2017.

Annonce

Forsinkelse på forsinkelse

Men Trafikstyrelsen nægtede at sikkerhedsgodkende banen, den stort anlagte åbningsfest måtte aflyses og Aarhus Kommune og Region Midtjylland brændte inde med 5000 stykker kransekage.

Da var åbningen af Odderbanen og Grenaabanen allerede udskudt til november 2017 for Odderbanens vedkommende og foråret 2018 for Grenaabanen.

Belært af erfaringen fra den aflyste indvielse i september, er Aarhus Letbane blevet meget forsigtig med at melde nye åbningsdatoer ud.

Og selv om de sidste testkørsler er i gang, er det stadig ikke til at få at vide, om Odderbanen når at holde to års jubilæum som togløs jernbane.

"Vi rykker tæt på en åbning af Odderbanen og strækningen til Lisbjerg. Hvis alt går som planlagt, er det fortsat vores forventning, at vi kan begynde at køre med passagerer på de to strækninger i løbet af sommeren," skriver Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre, i en pressemeddelelse.

Udsigten til at få Grenaabanen i gang er noget længere. Senere i denne uge begynder de allerførste testkørsler på skinnerne fra Østbanetorvet til Grenaa.

Aarhus Letbane har tidligere meldt ud, at målet er at få Grenaabanen i drift inden udgangen af 2018.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce