Annonce
Østjylland

To-årig mistede far i ulykke: Nu samler betjente fra hele landet ind til hende

En 35-årig betjent fra Randers blev fredag 7. september 2018 dræbt i en soloulykke på Nordjyske Motorvej ved Randers. Nu går kolleger på tværs af landet sammen for at samle ind til betjentens efterladte kone og toårige datter. Arkivfoto: Øxenholt foto/112 news/Ritzau Scanpix

- Vores dræbte kollegas kone har ønsket, at pengene skal gå til barnet og bidrage med noget positivt til hendes opvækst - måske et efterskoleophold, når den tid kommer, fortæller Ole Madsen, der er politiassistent og formand for Thin Blue Lines Denmark, der står bag indsamlingen.

ØSTJYLLAND: Et sted i Randers sidder der en lille pige, som aldrig mere får sin far at se. Og en kvinde, der alt for tidligt er blevet enke.

Deres liv blev forandret for altid, da deres far og ægtemand fredag 7. september satte sig ind på passagersædet i en sort Mercedes for at passe sit arbejde som politiassistent ved Østjyllands Politi. Få øjeblikke senere blev han nemlig dræbt i en voldsom trafikulykke på motorvejen i det nordlige Randers. Bag rattet sad en ung kollega, som slap med livet i behold.

Ulykken sendte en chokbølge gennem dansk politi, hvor foreningen Thin Blue Line Denmark, der drives på frivillig basis af nuværende og tidligere ansatte ved politiet, efterfølgende valgte at starte en indsamling til den dræbte betjents kone og toårige datter.

- Pengene kan ikke erstatte deres tab, men være med til at hjælpe dem videre, skriver foreningen på sin Facebook-side "Thin Blue Line Denmark", hvor der også står et Mobilepay-nummer, der kan bruges til at støtte indsamlingen, der løber frem til 27. september.

Annonce

Skal kaste lys over datters opvækst

Formanden for Thin Blue Line Denmark, Ole Madsen, fortæller til Randers Amtsavis, at de efterladte er orienteret om indsamlingen.

- Familien en glad og rørt over, at der er nogen, der tænker på dem. Og vores dræbte kollegas kone har ønsket, at pengene skal gå til barnet og bidrage med noget positivt til hendes opvækst - måske et efterskoleophold, når den tid kommer, fortæller han.

Men én ting er pengene. Noget helt andet er de mange hilsner, der følger med indsamlingen.

- Både politifolk og borgere bruger også indsamlingen og Facebook-opslaget som en kanal, de kan vise støtte igennem. Og jeg ved, at de nærmeste pårørende følger med derinde og sætter stor pris på de mange søde beskeder, fortæller Ole Madsen og fortsætter:

- Det er meget voldsomt, når sådan noget sker, og man pludselig mister sin mand, far eller søn. Derfor er det vigtigt med moralsk opbakning. De skal ikke føle sig alene.

Startet på tragisk baggrund

Indsamlingen til den randrusianske betjents kone og datter er ikke foreningens første indsamling. Desværre. For det er langt fra første gang, en betjent bliver dræbt eller hårdt såret i tjenesten. Faktisk udspringer hele foreningen af en tragisk hændelse, hvor en polititjenestemand blev skudt i hovedet i forbindelse med en anholdelse på Christiania.

- I 2016 blev min gode kollega skudt i hovedet på Christiania, mens hans kone var højgravid. På det tidspunkt var jeg lige blevet far, og episoden påvirkede mig meget, fortæller Ole Madsen, der selv arbejder som politiassistent hos Rigspolitiet.

Heldigvis overlevede Oles kollega. Men mens han stadig svævede mellem liv og død, besluttede Ole Madsen at starte en indsamling til den sårede betjent og hans kone.

- I den forbindelse fik jeg kontakt til en masse tidligere kolleger, som var kommet til skade i tjenesten. Nogle havde fysiske mén efter eksempelvis at være blevet skudt, mens andre led af posttraumatisk stress efter en lang karriere og mange voldsomme oplevelser i politiet, forklarer Ole Madsen og fortsætter:

- Jeg må indrømme, at jeg blev chokeret over at finde ud af, hvor mange der gik rundt og havde det rigtig skidt. Så sammen med nogle andre stiftede jeg foreningen Thin Blue Line Denmark, der arbejder for at gøre opmærksom på problemet med, at rigtig mange politiveteraner landet over går rundt og har det skidt, uden de får tilbudt den nødvendige hjælp.

- Når man eksempelvis får posttraumatisk stress, bliver man afskediget og ryger helt ud af politisystemet. Så er man overladt til sig selv, i modsætning til i Forsvaret, hvor der findes forskellige tiltag for krigsveteraner, uddyber Ole Madsen.

Alle arbejder gratis

Siden foreningen blev stiftet i 2016, har der været holdt flere arrangementer for netop politiveteraner.

- Der findes ingen statistik over, hvor mange tilskadekomne politiveteraner, der er i Danmark. Men vi taler mange hundreder. Det er dem, der er vores primære målgruppe og dem, vi forsøger at lave løbende aktiviteter for, så de føler, at de bliver anerkendt for den indsats, de har gjort for landet, forklarer Ole Madsen.

For nylig begyndte foreningen at tilbyde både civile borgere, politiansatte og virksomheder et medlemskab mod et mindre, årligt kontingent. Håbet er, at antallet af medlemmer på sigt vil blive så højt, at pengene fra kontingenterne ikke blot kan bruges på arrangementer for politiveteraner, men også kan uddeles til sårede politifolk, der har brug for økonomisk støtte - eksempelvis til genoptræning eller hjælpemidler, der kan få hverdagen til at hænge bedre sammen.

Derimod får de folk, der står bag foreningen, ikke én krone for deres arbejde.

- Vi arbejder alle frivilligt ved siden af vores fuldtidsarbejde, hvor der ellers er nok er se til, skulle jeg hilse og sige. Så vi knokler rigtig mange timer, men det er det hele værd, fastslår Ole Madsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce