Annonce
Kultur

To års samarbejde med Royal Copenhagen udstilles: Cathrine Raben Davidsens "Totem" kommer til Clay

Cathrine Raben Davidsens udstilling indeholder blandt andet ansigtsurner som her i saltbrændt stentøj. Foto: Anders Hviid

Billedkunstner Cathrine Raben Davidsen er dybt optaget af forholdet mellem mennesket, naturen og den spirituelle verden. Det giver sig til udtryk i hendes kunst, som i form af udstillingen "Totem" nu kan opleves på Clay i Middelfart.

Der udstiller hun keramiske krukker inspireret af gamle hekseflasker og ansigtsurner fra den sene bronzealder med kultisk betydning i samspil med malerier, tegninger og grafik samt et håndgjort tapet og en kosmisk animationsfilm, der kredser om temaet animistisk spiritualitet og totemisne.

Animisme er en overbevisning om, at alt i naturen har en sjæl på samme måde som mennesker. Blandt de animistisk troende er et totem - som er udstillingens titel - et tilbedelsesobjekt, der har til formål at styrke gruppens identitet og samhørighed. Det kan både være i form af et træ, et dyr, en flod eller et bjerg, og udstillingstitlen handler dels om at stå alene og dels om at have et åndeligt tilhørsforhold med dyrene, planterne og den natur, vi omgiver os med. Men titlen handler også om at tilhøre en klan og være en del af et fællesskab. Det forklarede Cathrine Raben Davidsen til Berlingske, da udstillingen blev vist i København.

Udstillingen er resultatet af et toårigt samarbejde med Royal Copenhagen, der har givet Cathrine Raben Davidsen mulighed for at trække på fabrikkens ekspertise inden for porcelæns- og stentøjsfremstilling i sine eksperimenter med gamle glasurer og nye brændinger.

Udstillingen kan ses frem til 9. august 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce