Annonce
Sport

To Casemiro-mål sender Real på førstepladsen med sejr

Juan Medina/Reuters
Sevilla fik annulleret et føringsmål, og Casemiro sørgede med to scoringer for Real-sejr på 2-1 mod Sevilla.

Et enkelt ligamål i denne sæson var det blevet til for Casemiro i Real Madrid, men det fik brasilianeren ændret på lørdag.

Her sørgede den defensive midtbanespiller med to scoringer for en 2-1-sejr, da Real tog imod Sevilla og med tre point satte sig på førstepladsen i Primera Division.

Alle mål faldt i anden halvleg, efter at Luuk de Jong fik sit føringsmål annulleret før pausen. I anden halvleg udlignede hollænderen til 1-1, inden Casemiro slog til igen.

Dermed topper Real med 43 point og tre point ned til Barcelona, der søndag tager imod Granada. Atlético Madrid har på tredjepladsen 35 point efter et nederlag til Eibar.

Real var tilbage i kamp i den hjemlige liga, efter at klubben for en uge siden sejrede i det nye Super Cup-format i Saudi-Arabien.

Sergio Ramos og Gareth Bale blev sparet mod Sevilla, hvor topscorer Karim Benzema var tilbage efter en muskelskade og fik den sidste halve time på banen.

Det var Sevilla-træner Julen Lopeteguis første besøg på Santiago Bernabeu, efter at han i oktober i 2018 blev fyret som Real-træner.

Lopetegui kunne juble efter en halv time, da han troede, at hollandske Luuk de Jong havde scoret et brag af et hovedstødsmål.

Målet blev dog annulleret, da dommeren mente, at videobilleder afslørede et frispark, der blev begået forinden i forbindelse med hjørnesparket, der førte til scoringen.

Her faldt Eder Militao dramatisk til jorden efter et sammenstød med Sevillas Nemanja Gudelj.

Skuffelsen var forståelig hos Sevillas spillere, der var bedst i første halvleg, som endte 0-0.

Der var ikke meget at juble over for Reals fans i opgøret indtil da, men det kom efter 57 minutter, da Casemiro hårdt presset i feltet løftede bolden smukt i mål til 1-0.

Oplægget stod unge Luka Jovic for, da den 22-årige serber spillede Casemiro fri med en sublim aflevering med hælen.

Føringen holdt syv minutter, så slog Luuk de Jong til igen med et brag fra kanten af feltet. Denne gang blev målet godkendt af VAR, som undersøgte, om Munir El Haddadi havde hånd på forinden.

Det tændte Real, og 20 minutter før tid sendte Lucas Vázquez bolden ind i feltet, hvor Casemiro med sin anden scoring pandede den i mål til 2-1 på et hovedstød.

Casemiro havde inden scoret i ligaen 14. september og i en kamp i Champions League i oktober.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce