Annonce
Kultur

To kunstnere deler Publikumsprisen 2016

<p>Kamilla Jørgensen kunne ikke være med ved overrækkelsen af prisen. Hun var i Wien for at se Breugel. Billedet er taget der. Privatfoto</p>

De fik lige mange stemmer på Kunstnernes Påskeudstiling og deler 10.000 kroner. Men den ene kunne ikke hente prisen.

To kunstnere var lige populære, da publikum skulle udpege favoritten på KP16, Kunstnernes Påskeudstilling, i Aarhus.

Annonce
&#xA;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;

Kamilla Jørgensen fra Glesborg på Djursland og Vibeke Jensen fra Holbæk fik lige mange stemmer.

&#xA;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;

Onsdag aften skulle de have Publikumsprisen 2016 overrakt i Kunsthal Aarhus.

&#xA;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;

Men de måtte dele de 10.000 kroner, som Aarhuus Stiftstidendes Fond donerer. Og kun Vibeke Jensen var til stede.

&#xA;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;&#x9;

Af gode grunde kunne Kamilla Jørgensen ikke møde op.

Hun er på studietur i Wien med Århus Kunstakademi, hvor vi fangede hende, mens hun så på Breugel-malerier på Kunsthistorisches Museum på Maria Theresien-Platz i den østrigske hovedstad.

Så hun blev glad, da avisen kunne overbringe hende nyheden om prisen.

Hendes to værker på KP16 er meget originale og begge knyttet sammen med litteratur, hun har læst i den tid, hvor hun studerede litteraturvidenskab - før hun gik over til billedkunst.

»Salmer« og »Pude« hedder de.

Værket »Salmer« er 36 salmebøger, som er fyldt op med cigaretter. Indeni ligger cigaretter, hvor tobakken ikke er omgivet af normalt tobakspapir, men af papiret fra en salmebog. Samtlige 791 salmer er revet ud og rullet som cigaretter.

På hver pakke står, hvilke salmer, der er i, og på hver cigaret kan teksten læses.

»Så kan man hygge sig og ryge en salme, for eksempel »Dejlig er jorden« som en ofring eller en bøn,« siger Kamilla Jørgensen, 46 år.

Inspirationen har hun fra digteren Morten Nielsen.

»Jeg læste et af hans digte, der har en sekvens om at ryge sin bibel,« siger Kamilla Jørgensen, der har skrevet digte i mange år.

»Jeg tænkte, at hvis jeg gik over til billedkunst, kunne jeg skabe noget konceptuelt ved at blande de to kunstarter,« forklarer hun.

Værket »Puden« er inspireret af Jammersmindes Leonora Christina Ulfeldt, der sad fanget i Blåtårn på Københavns Slot.

»Hun skriver noget om, at når jeg lægger mit hoved på mit hår... Jeg har skabt noget ligtøj med en pude, der er broderet. Det har været en beskæftigelse for hende,« siger Kamilla Jørgensen, der har skabt en pude, hvor fletninger som fra en kvindes hår er en del af puden.

Vibeke Jensen, 47 år, er også begejstret for at få halvdelen af prisen.

»Jeg er glad for, at andre kan lide mine værker,« siger hun, der har to billeder med.

Ved siden af at være kunstner underviser hun på en billedskole og en lilleskole, og hun har malet næsten altid.

»Jeg maler med prikker og forsøger at skabe en stemning i rummet, hvor lys og mørke mødes,« siger hun.

»Det er aldrig sket før, at to har fået lige mange stemmer, så bestyrelsen for KP16 måtte overveje en ekstra gang, hvad den skulle gøre. Beslutningen blev, at de to deler de 10.000 kroner,« siger Ole G. Hansen, der er forretningsfører for KP.

Publikums interesse for at udpege årets favorit på KP16 var stor og er i øvrigt stigende år for år. 50 procent flere end sidste år stemte.

I alt blev der afgivet 643 stemmer mod 419 sidste år. De to kunstnere på førstepladsen fik begge 49 stemmer, og de var ret suveræne. Tredjepladsen blev besat af Lene Lykke Davidsen med 35 stemmer.

I alt havde 43 værker fået stemmer, og der er tilfælde, hvor to kunstnere er sammen, så det samlet er flere kunstnere.

KP16 & Spring

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce