Annonce
Navne

To kunstnere rykker om bag katederet

Det Jyske Kunstakademi, Aarhus, har ansat Stefan A. Pedersen som lektor i mediekunst og Benedikte Bjerre som professor i billedkunst i et vikariat for skoleåret 2019/2020.

Stefan A. Pedersen skal fremover varetage ansvaret for akademiets Medialab samt den tekniske og billedkunstneriske undervisning i relation til den audio-visuelle kunst og nye medier. Han er billedkunstner, musiker og underviser. Han er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i København og Akademie der bildenden Künste i Wien. Han arbejder med fotografi, lyd og video både individuelt og i forskellige samarbejdskonstellationer. Han har flere års undervisningserfaring bl.a. fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, Ljudskolan i Siggalycke og Københavns Tekniske Skole. Han var senest aktuel med soloudstillingen "Self Time Earth Time" på USF Verftet i Bergen i marts 2019. Hans arbejde har tidligere været præsenteret på Statens Museum for Kunst, København, Galerie Rianne Groen, Rotterdam, Konsthall C, Stockholm, Galerie Jan Mot, Brussel, Glasgow International Festival, VBKÖ, Wien, Overgaden, København, og Tai Project i Kunming, Kina.

Benedikte Bjerre overtager professoratet i et år for Sidsel Meineche Hansen, der har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat og ønsker at arbejde fuld tid med sin kunst. Benedikte Bjerre er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i 2016, fra Städelschule i Frankfurt am Main i 2015 og Sociologisk institut, Københavns Universitet 2009. Hendes kunstneriske arbejde er legende konceptuel skulptur. Hendes udstillinger behandler typisk forholdet mellem det konkrete fysiske rum og samfundsaktuelle socioøkonomiske strukturer eller dynamikker. Hun bruger hverdagslige materialer til at belyse emner som distribution, forbrug og begær. Hun har undervisningserfaring fra bl.a. Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kunsthochschule Mainz og en bred vifte af forberedende kunstskoler i ind og udland. Hun er modtager af bl.a. Niels Wessel Bagges hæderslegat og Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens talentlegat. Hun er aktuelt med på udstillingen "Ung dansk kunst. Samfundsprognoser", som åbner på Arken til august.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce