Annonce
Sport

Toft fører Danmark til VM-sejr og holder liv i OL-håbet

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Danmark var pisket til sejr over Holland og klarede skærene efter endnu en stor præstation af Sandra Toft.

De danske håndboldkvinder lever fortsat i håbet om at kvalificere sig til næste sommers OL i Tokyo.

Med en sejr på 27-24 over Holland holder Danmark sig inde i kampen om en plads blandt VM's syv bedste, som bliver belønnet med en plads i OL-kvalifikationen til foråret.

Et dansk nederlag havde smadret den olympiske drøm i denne omgang. Nu venter i stedet en nervepirrende duel med Serbien på onsdag, hvor danskerne igen har kniven for struben.

Sejren blev grundlagt af en stærk defensiv foran målvogteren Sandra Toft, der for Gud ved hvilken gang indtog hovedrollen med en syndflod af redninger.

Det bemærkelsesværdige ved Tofts præstationer i Japan er, at en stor del af paraderne kommer på helt oplagte målchancer.

Det er ikke halvbløde langskud, som tilfældigt rammer hendes træningsbukser. Målvogteren har vundet stribevis af mand mod mand-dueller, når modstanderne kommer tordnende ind over stregen.

Havde det ikke været for lovlig mange fejl i angrebsspillet, ville Danmark have ført større end 14-9 efter en første halvleg, hvor Toft blev noteret for en imponerende redningsprocent på 57.

Halvlegen bød også på VM-debut til Mia Rej, der havde erstattet Simone Böhme i truppen.

Målslugeren fra København var et frisk pust og kom hurtigt på måltavlen med et løbeskud, som blev belønnet med et ordentligt slag på næsen.

Nogen køn håndboldkamp blev der aldrig tale om i den næsten mennesketomme Aqua Dome i Kumamoto.

Hollændernes spil hakkede også gevaldigt, selv om Team Esbjerg-stjernen Estavana Polman sled hårdt for at holde sammen på tropperne.

Langt fra alt lykkedes dog for Polman, der blandt andet skød forbi et tomt mål, mens hendes mand, den tidligere fodboldstjerne Rafael van der Vaart, tog sig vantro til hovedet på tribunen.

Intet kommer dog let til det danske hold i denne turnering. Danmark førte flere gange med fem mål, men lod alligevel hollænderne få færten af, at der var noget at hente.

Da 21-16 ni minutter før tid var blevet til 21-19, måtte landstræner Klavs Bruun Jørgensen tage en timeout, men betegnende for kampforløbet smed Mie Højlund omgående bolden væk, da spillet blev sat i gang igen.

Efter en svag første halvleg viste Anne Mette Hansen niveauet i slutfasen, hvor hun med vigtige scoringer sørgede for at holde hollænderne på afstand.

Overbevisende var den danske præstation ikke, men en sejr over et hold, der har taget medalje ved de seneste to VM-slutrunder er selvsagt ikke at foragte.

Da Anne Mette Hansen et minut før tid sled sig igennem og gjorde det til 27-24, var en vital dansk sejr en kendsgerning.

De danske spillere kan nu se frem til en fridag, inden det gælder sidste mellemrundekamp mod Serbien på onsdag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce