Passagererne på jernbanen mellem Aarhus og Fredericia kan i myldretiden se frem til et tog i begge retninger stort set en gang hvert kvarter.
Du kender det sikker alt for godt. Arbejdsdagen trak en smule ud og selv om du halsede ned til stationen, kom du for sent. Togets to røde baglygter var alt du nåede at se, og nu er der så en halv time til næste afgang. Surt.
Men op med humøret. Fremover bliver det en hel del lettere at være pendler på den del af den Østjyske Længdebane, der kører mellem blandt andet Aarhus og Fredericia. Fra køreplanskift 13. december justerer DSB nemlig i planen samtidig med, at selskabet indfører et ekstra tog i timen i myldretiden. Det betyder, at ligegyldigt hvilken station, du skal med fra - og hvad enten du skal mod syd eller nord, så kører der stort et tog fra perronen en gang i kvarteret.
Hos DSB håber man, at pendlerne tager godt imod den nye køreplan.
»Vi tilbyder måske ikke ligefrem et rullende fortov, men vi håber, at pendlerne får en fornemmelse af, at de ikke behøver at kikke i køreplanen mere, når de skal af sted,« siger DSBs informationschef Tony Bispeskov.
I Skanderborg er der for eksempel præcis 15 minutter mellem hver tog. Det giver også en fordel for dem, der fortsætter eller begynder rejsen med bus, idet Midttrafik får lettere ved at lave en plan, hvor busserne er tilpasset togtiderne.
Udover, at den nye køreplan bliver lettere at overskue for passagererne, har den desuden den store fordel, at den gør det muligt for Midttrafik at indrette busdriften så der bliver mindre ventetider for dem der ankommer til stationen i bus og for dem der skal videre efter de er steget af toget.