Manglende plads til el-tog på Aarhus Hovedbanegård betyder udskydelse af ny rutebilstation og ny bydel.
Planerne om en større udvidelse af Bruuns Galleri og udvikling af området omkring Ny Banegårdsgade bliver udskudt i flere år som en konsekvens af den nye aftale om togfonden. Dermed er også planen om at flytte rutebilstationen tættere på banegården og udviklingen af en stor bydel, hvor den nuværende rutebilstation ligger i dag, bremset helt ned.
Da planerne blev offentliggjort i marts 2012, fremgik det ellers, at den nye rutebilstation og udvidelsen af Bruuns Galleri kunne stå færdig i starten af 2016. Siden har Bruuns Galleri justeret åbningen af sin udvidelse på 10.000 kvadratmeter til 2017. Men nu bliver det efter alt at dømme endnu senere.
Som Stiftstidende kunne afsløre i november 2013, mangler der en halv meter i højden under Bruuns Bro og banegården, for at der er plads til fremtidens el-drevne tog.
Spørgsmålet er derfor, om skinnerne skal graves en halv meter ned, eller om broen og banegården skal løftes for at få plads til køreledningerne.
I den nye aftale om togfonden afsættes der penge til en VVM-undersøgelse, som skal afklare den tekniske løsning på Aarhus Hovedbanegård. Men den bliver først færdig i 2016, og derfor går der to-tre år, før Aarhus får en afklaring om højden. Desuden har regeringen, DF og Enhedslisten først afsat penge til de tekniske arbejder i 2020-24. Det vil sige, at arbejdet skal laves om tidligst 6-10 år.
»Det er uacceptabelt, at vi skal vente to-tre år på en afklaring af de tekniske løsninger, så det forsinker vores byudvikling. Det kan vi ikke være tilfredse med,« siger borgmester Jacob Bundsgaard (S).