Annonce
Østjylland

Togstop på Grenaabanen får konsekvenser for de rejsende

<p>På Grenaa Station står Sarah Thomsen, som læser i Aarhus. »Jeg er spændt på, hvor mange busser, de sætter ind,« siger Sarah, som fra på mandag skal til at tage bussen.</p>

Fredag var sidste dag, hvor toget kørte på Grenaabanen. Det kommer til at betyde længere eller slet ingen rejsetid for østjyderne, mens byggeprojektet til den nye letbane står på.

Solen skinnede fredag over stationen i Hornslet, som blev sidste dag, hvor folk havde mulighed for at tage toget på Grenaabanen.

Letbanebyggeriet forhindrer dagplejen i Hornslet i at tage på ­udflugter til Aarhus, da busserne ikke vil have klapvogne med.

Banen skal det næste år lukkes og bliver i løbet af 2017 erstattet af letbanen, som kommer til at køre på hele banestræningen fra Odder gennem Aarhus og videre til Grenaa.

Lørdag 27. august er første dag, hvor folk nu udelukkende kun kan benytte sig af busserne, som Midttrafik har sørget for.

»I den periode må man bide det i det sure æble, og så bliver det forhåbentlig godt,« siger Pia Nissen, som venter på toget mod Aarhus.

Annonce

Hun og mange andre må fra lørdag benytte de busser, som Midttrafik har sat ind i stedet for togene.

Dog er det ikke alle, som vil komme til at have glæde af busserne.

Bus er ikke en mulighed

På stationen skal en dagpleje på udflugt til Dokk1 i Aarhus, men for dem bliver det sidste gang, at de kan tage på udflugt, før letbanen er færdig næste år.

»Vi kan ikke tage bussen, da de ikke vil have klapvogne med. Vi bliver nødt til at finde på noget andet, da vi nu ikke har mulighed for at komme til Aarhus,« siger Anna Sloth Andersen, som er dagplejer i Syddjurs Kommunale dagpleje.

Det ærgrer både Anna og hendes kollega Dorthe Sørensen, da det ofte er udflugter som disse, der giver børnene noget at glæde sig til og efterfølgende snakke om.

»Sommetider har vi taget toget til Aarhus for at gå på strøget eller i Bruuns Galleri, hvor børnene er vilde med både rulletrapperne og togturen,« siger Anna Sloth Andersen.

Et af børnene står begejstret og råber gentagende gange efter toget, som netop kører ind på stationen og lader dagplejen komme med toget, som bliver sidste gang for deres vedkommende det næste års tid.

Annonce

Rejsetid bliver fordoblet

For nogen kommer letbanebyggeriet til at betyde langt mere rejsetid end normalt. Ud af toget kommer Emma Cecilie Dam Christensen.

Hun tager hver morgen toget fra Kolind til Hornslet for at komme i skole på VUC Djursland.

Selvom hun ikke skal op meget tidligere end normalt, for nu at tage bussen i stedet for toget, vil hun det næste år komme til at bruge langt mere tid på offentlig transport.

»Min rejsetid kommer til at blive fordoblet. Med tog fra Kolind til Hornslet tager det 20 minutter. Fremover kommer jeg til at skulle tage to busser, da jeg skal skifte i Ryomgård. Det vil sammenlagt komme til at tage over 40 minutter hver vej,« siger Emma Cecilie Dam Christensen.

Annonce

Skal tidligere op

Det samme billede tegner sig for Robert Madsen, som til daglig går på STX i Grenaa.

Han bor i Hornslet og plejer at tage toget. Nu skal han i stedet med to busser og får en yderligere transporttid på en halv time. » Jeg skal nu med bus fra Hornslet til Skødstrup og derfra videre mod Grenaa, så jeg skal både tidligere op og bruge omkring 30 minutter mere på transporttid. Men ser man det i det lange løb, så er det selvfølgelig en positiv ting med bedre transport med letbanen og et mere miljøvenligt alternativ,« siger Robert Madsen.

Dog kan det være svært at se positivt på det, når den kommende letbane ligger et år ude i fremtiden.

»Til vinter bliver det rigtig træls med det ekstra stop undervejs, hvor man i modsætning til toget ikke skal udenfor midt i rejsen. Jeg tænker også, at forsinkelser vil komme til at præge busserne til vinter, hvor forholdene bliver anderledes og mere belastet af vejret. Det ser jeg ikke særlig meget frem til,« siger Emma Cecilie Dam Christensen.

Annonce

God information

Dog virker de fleste til at have styr på, hvordan de nu skal få transporteret sig fra A til B det næste års tid. Derudover er der blevet skiltet med det i længere tid, så de fleste har haft mulighed for at orientere sig.

»Hele ugen op til har der været medarbejdere, der har delt brochurer ud med information omkring det. Jeg er dog stadig nødt til at bruge rejseplanen for at finde ud af de forskellige tider på afgange og ankomster,« siger Emma Cecilie Dam Christensen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Corona spænder ben for prestigehotel på Aarhus Ø: Må droppe kæmpe konferencesal

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Aarhus

Frygter for fremtiden: - Jeg tør ikke tænke på, hvor mange sygeplejersker, der siger deres stilling op de næste måneder

Alarm 112

Ledende rockermedlem i Aarhus dømt for omfattende hashhandel

Løvkvist: Messerschmidt kæmper for at vriste magten ud af døende hænder

AGF For abonnenter

Kommentar: Skulle vi ikke lige få bolden med? AGF-efteråret har været en skuffende rodebutik

Østjylland

Nu taler borgerforeningen om fyringen af Lilian: - Vi har i længere tid set forskelligt på, hvordan Byens Butik skal drives

Aarhus

Se video: Flere end 100 sygeplejersker udtrykte deres utilfredshed med arbejdsforholdene

Skoleleder om mulig Omikron-variant: Der er så mange ansatte, der skal testes, at vi ikke kan tage imod elever

Alarm 112

Involverede i dødsdrama efterlod deres dansk indregistrerede bil på parkeringsplads lige syd for grænsen

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus

Det bliver dyrere at komme af med skraldet: Se hvor meget mere du skal betale efter nytår

Annonce