Annonce
Alarm 112

Toldere finder mistænkeligt træ fra Amazonas på Aarhus Havn

Miljøstyrelsen/Free
Dansk importør risikerer at blive politianmeldt efter fund af container med brasiliansk træ på Aarhus Havn.

Hundredvis af planker fra den yderst værdifulde og sjældne træart ipé, som stammer fra regnskoven i Brasilien, er blevet tilbageholdt af toldere på Aarhus Havn mistænkt for at være ulovligt træ.

Annonce

Oplysningen kommer fra Miljøstyrelsen, som sammen med Toldstyrelsen stod bag en aktion 5. februar.

Miljøstyrelsen er i øjeblikket i gang med at finde ud af, hvor træet kommer fra i Amazonas.

- Det skal dokumenteres, at træet ikke stammer fra ulovlige fældninger, som er et kæmpe problem i Amazonas, siger forstfuldmægtig i Miljøstyrelsen Lars Andresen Skovmøller.

Ipétræet, der også kaldes brasiliansk valnød, er en af de mest værdifulde arter i hele Brasilien.

Men den er også meget holdbar og meget eftertragtet. Og derfor er det en træart, der historisk har været udsat for rovdrift.

Ifølge de brasilianske myndigheder er der i alt afsendt syv containere, der mangler dokumentation for lovlig fældning. Dermed er de eksporteret ulovligt.

En container blev tilbageholdt på Aarhus Havn. De øvrige er sendt til andre lande såsom USA, lyder det.

- Den eftertragtede ipé vokser typisk dybt inde i regnskoven omsluttet af andre træarter. Hugsten af ipé fører mange steder til, at der bliver lavet veje ind i regnskoven, så træet kan køres ud til savværkerne.

- Derefter er vejen banet - og ofte forsvinder resten af regnskoven bagefter, siger Lars Andresen Skovmøller.

Han siger, at det var et tip fra de amerikanske miljømyndigheder samt det europæiske politisamarbejde, Europol, der førte til fund af træet.

- Den senere tid har vi fået flere tip om import af ulovligt fældet træ. Det hænger formentlig sammen med, at der er mere fokus på Amazonas, i takt med at biodiversitet og klima er rykket op på dagsordenen verden over, siger Lars Andresen Skovmøller.

Danmark er nummer otte på listen over de lande, der importerer mest ipé fra Amazonas. Således er Danmark foran store lande som Tyskland og Canada.

Miljøstyrelsen har informeret danske træimporterer om, at ipé er en såkaldt højrisikoart. Det betyder, at der stilles særligt store krav til dokumentation for lovlig hugst ved import.

Styrelsen undersøger i øjeblikket, om sagen skal overdrages til Østjyllands Politi.

I en anden lignende sag risikerer en østjysk møbelvirksomhed, J. L. Møllers Møbelfabrik, at skulle betale knap 400.000 kroner for import af ulovligt træ.

Virksomheden er tiltalt for to gange i 2015 at have importeret teaktræ fra Myanmar uden at sikre sig, at der ikke er tale om ulovligt fældet træ. Sagen skal for retten 25. og 26. februar.

/ritzau/

Pressemeddelelse hos Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce