Annonce
Favrskov

Toppolitiker i modvind: Lokal V-formand sår tvivl om bidrag på 100.000 til Britt Bager

Britt Bager er tilsynelandende kommet på kant med sin tidligere valgkreds i Favrskov, efter Venstre i Region Midtjylland er blevet idømt en historisk bøde for at komme med mangelfulde oplysninger om valgkampbidrag på over 20.000 kroner. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Venstres kredsformand i Favrskov-kredsen kritiserer partiets politiske ordfører, Britt Bager, for at komme med mangelfulde oplysninger om fem støttebidrag på 20.000 kroner i forbindelse med folketingsvalget i 2015.

Favrskov: Selv om partistøtteloven pålægger danske partier og deres politikere at offentliggøre identiteten på de af deres donorer, som bidrager med mere end 20.000 kroner, så forbliver det tilsyneladende en hemmelighed, hvem der ved seneste valgkamp donerede 100.000 kroner til Venstres politiske ordfører, Britt Bager.

De 100.000 støttekroner kom i form af fem valgkampsbidrag på præcis 20.000 kroner fra fem forskellige virksomheder. Men Venstres kredsformand i Favrskov-kredsen, Gunnar Vinge Hansen, mener ikke, at Britt Bager har redegjort tilstrækkeligt for valgkampbidragene, som han anser for at være mistænkelige.

Årsagen er, at de fem valgkampsbidrag blev formidlet af en og samme person, som partiforeningen i Favrskov ikke ved hvem er.

- Vi ville gerne have haft den sag fuldt belyst, men det blev den ikke. Vi blev nødt til at stole på, at det var rigtigt, når Britt Bager sagde, at hun havde modtaget de fem bidrag fra fem forskellige virksomheder. Men vi modtog aldrig nogen dokumentation, desværre, siger formanden for Venstre i Favrskov-kredsen, Gunnar Vinge Hansen, til Netavisen Pio, som har gravet sagen frem.

Annonce

Britt Bager oplyste til os, at vi ikke kunne få mere at vide. Og det var vi jo ikke særlig glade for.

Gunnar Vinge Hansen, kredsformand

Utilfredshed i regionsbestyrelsen

Heller ikke formanden for Venstre i Region Midtjylland, Jens Nicolai Vejlgaard, lader til at være tilfreds med de oplysninger, som Britt Bager har givet om de fem valgkampbidrag.

Det fremgår af en redegørelse, som regionsformanden har sendt til Region Midtjylland om Venstres manglende oplysninger om valgkampbidrag på over 20.000 kroner i perioden 2013-2016. En sag, der foreløbig er endt med at Venstre i regionen har fået en historisk bøde på 10.000 kroner og må betale 214.000 kroner i modtaget partistøtte tilbage.

I redegørelsen – som er dateret 18. marts 2018, og som blandt andre Netavisen Pio har fået aktindsigt i - skriver Jens Nicolai Vejlgaard følgende:

"I en enkelt kreds – Venstres Faurskov-kreds – har Venstre tilsyneladende fra én person modtaget 5 indbetalinger af 20.000 kr. i løbet af et år. Kredsens daværende folketingskandidat har oplyst, at indbetalingerne vedrører 5 forskellige virksomheder og har oplyst de pågældende virksomheders navne og CVR-nr."

V-regionsformanden oplyser desuden, at det ikke har været muligt for Venstre i Region Midtjylland at få Britt Bagers oplysninger om indbetalerens identitet verificeret ved revisor-erklæring eller tilsvarende.

"Dog har den person, som har foranlediget overførsel af de 5 indbetalinger bekræftet folketingskandidatens oplysninger om, fra hvilke virksomheder indbetalingerne hidrører", skriver han.

- Bager lavede benspænd

I Favrskov-kredsen kender Gunnar Vinge Hansen stadig ikke identiteten på den person, der donerede 100.000 kroner til Britt Bagers valgkamp i 2015.

Den kender kun Britt Bager, siger han.

- Britt Bager oplyste til os, at vi ikke kunne få mere at vide. Og det var vi jo ikke særlig glade for. Almindeligt samarbejde indebærer, at alle oplysninger skal foreligge – for her i Faurskov-kredsen ønsker vi at overholde alle regler, understreger Gunnar Vinge Hansen over for Netavisen Pio.

Formanden i Venstres Favrskov-kreds bekræfter desuden over for Randers Amtsavis, at man trods gentagne forsøg ikke har haft held til at få Britt Bager til at aflevere navne på, hvem der i de respektive virksomheder var ansvarlige for støttebeløbene, som partiforeningen ellers normalt gør.

På samme måde har Gunnar Vinge Hansen og Venstre i Favrskov heller aldrig modtaget skriftlig dokumentation for rigtigheden af Britt Bagers oplysninger om donationerne.

Hvorfor kommer den her sag fra Favrskov frem nu?

- Det er vel på grund af den bøde, som Venstre har fået for at overtræde partistøtteloven.

Er det fordi, I er ærgerlige over at skulle tage skraldet for Britt Bager, som ifølge dét, du fortæller, tilsyneladende har gjort det svært for jer at udføre jeres arbejde korrekt?

- Det har jeg ingen kommentarer til.

Randers Amtsavis ville gerne have spurgt Britt Bager ind til sagen. Men trods gentagne forsøg er det ikke lykkedes at komme i kontakt med hende.

Britt Bager og Venstre i Favrskov

Britt Bager startede sin politiske kometkarriere i 2013 da hun overtog Karen Jespersens opstillingskreds i Favrskov.

Ved valget i 2015 fik hun 7.306 personlige stemmer og sikrede sig derved en plads i Folketinget med et par tusinde flere personlige stemmer end eksempelvis Troels Lund Poulsen.

I september 2016 offentliggjorde politikeren, at hun forlod Favrskov-kredsen til fordel for en plads som spidskandidat til folketinget for Venstres Djurskreds, hvor hun oprindeligt kommer fra.

Siden afskeden med Britt Bager har Favrskovkredsen udpeget Anders G. Christensen, der er byrådsmedlem og formand for miljø- og teknikudvalget i Favrskov Kommune, som sin nye folketingskandidat.

I maj 2018 blev Britt Bager udnævnt til Venstres politiske ordfører.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce