Annoncørbetalt indhold

Træning: Alt du skal vide om restitution

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Når du har trænet, er det vigtigt, du lader din krop hvile. Det skyldes, at din krop har brug for tid til at restituere – altså genopbygge sig selv, efter at dine muskler er blevet nedbrudt. Restitution er nøglen til en stærkere krop og dermed bedre træningsresultater. I denne guide får du en række gode fif til, hvordan du kan restituere bedre og dermed forbedre din træningsperformance.


Annonce

Variér den motion, du dyrker

Din krop har ikke godt af at blive udsat for samme hårde træningspas hver dag. Det belaster kroppens muskler og led alt for meget, og så når de ikke at restituere optimalt. Vil du rigtig gerne træne flere dage i streg, så er du nødt til at dyrke forskellige former for motion såsom styrketræning, løb, yoga og cykling – og gerne med varieret intensitet. Løber du meget, kan du eksempelvis supplere din løbetræning med en crosstrainer, der skåner dine led.


Varm op og køl ned

Inden du går i gang med dit træningspas, er det vigtigt, at din krop er varm og klar til at arbejde, har kan en crosstrainer være ideel da du får både arme og ben i gang. Hvis ikke din krop er varm nok, risikere du at få skader. Det kan forlænge din restitutionstid per træning markant. Det samme gør sig gældende, når du er færdig med din træning. Her skal du huske at køle af ved eksempelvis at gå i et roligt tempo i nogle minutter og strække ud. Det gør din krop mere smidig, hvilket mindsker chancen for overbelastning og forkorter restitutionstiden.


Sov godt

Der er ikke noget værre end at sove dårligt om natten. Udover at koncentrationsniveauet daler, og at dit humør er dårligt, så påvirker det også restitutionen negativt.


Du kan med fordel undgå disse ting inden sengetid, hvis du vil sove bedre og forbedre din restitution:


·        Koffeinholdige drikke såsom te, kaffe og sodavand.

·        Sukkerholdige madvarer, da dit blodsukker bliver ustabilt, hvilket gør det sværere at falde i søvn.

·        Elektroniske apparater der udsender et kunstigt blåt lys.


Det er et no-go at træne, før din krop er klar

Oplever du stadig ømhed i din krop, selvom det er 3 dage siden, du trænede sidst, så bør du ikke dyrke fysisk hård motion endnu. Det er der flere gode grunde til:


·        Du kan ikke præstere optimalt.

·        Du bliver ikke stærkere, da dine muskler ikke kan nå at opbygge sig selv, før de bliver nedbrudt igen.

·        Du øger din risiko for skader.


Du kan sagtens godt dyrke motion, der ikke belaster din krop eller bringer ømheden frem.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.