Annonce
Erhverv

Træning i arbejdstiden betaler sig

Just Bendix Justesen glæder sig til at se sin forskning om træning i arbejdstiden implementeret i virkelighedens verden - i første omgang i Odense Kommune. Foto: Seth Nicolas/pressefoto

Ifølge dansk forskning falder korttidssygefraværet med 56 procent, mens produktiviteten stiger med 10 procent, hvis medarbejderne bruger én time af arbejdstiden på at træne. Nu springer 120 ansatte i Odense Kommune med på motionsvognen.

En times træning om ugen gør en stor forskel. Ikke bare for den enkelte medarbejder, men også for virksomhedens bundlinje.

Det viser en dansk ph.d-afhandling fra 2015, som Just Bendix Justesen fra Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet står bag. Over to år undersøgte han effekten af motion i arbejdstiden ved at lade 200 kontoransatte fra seks offentlige og private virksomheder træne i én time om ugen med idrætsstuderende fra SDU, mens en tilsvarende kontrolgruppe fra kontorerne fortsatte med at leve og arbejde som normalt. Og resultaterne taler for sig selv.

Hos den enkelte medarbejder i den trænede gruppe var gevinsten et bedre helbred målt på blandt andet kondition og blodtryk. Samtidig faldt det korte sygefravær med 56 procent, og produktiviteten steg med 10 procent.

Hos kontrolgruppe skete der ingen målbare ændringer af hverken det ene eller det andet. Derfor er Just Bendix Justesen også skråsikker i sin konklusion: Træning i arbejdstiden betaler sig både for virksomheden og for den enkelte medarbejder.

- Når vi regner det hele sammen med instruktør-betaling, lokaleleje, løn og sygefravær, så får virksomhederne i studiet et Return On Investment (ROI) på 2,74 som minimum. Jeg har også set nogle ramme faktor 20, så faktisk har virksomhederne slet ikke råd til at lade være, mener Just Bendix Justesen.

Annonce

Forskning flytter ud i virksomheden

Internationale undersøgelser peger i samme retning. Ifølge University of Michigan Health Management Research Center kan virksomheder, som målrettet arbejder med sundhedsfremme og stresshåndtering nå et ROI på 1½-12.

Som den første store organisation i Danmark er Odense Kommune klar til at overføre forskningen direkte til en medarbejdergruppe. Fra januar 2017 går 120 ansatte inden for kommunens idrætspark-område under Fritid og Kulturforvaltningen i gang med at træne én time i arbejdstiden hver uge under ledelse af idræts-bachelorer.

- Jeg glæder mig til at se forskningen implementeret i en stor organisation. Nu er det i gang, men jeg forventer faktisk en større ketchup-effekt på området i fremtiden, fordi resultaterne er unikke, siger Just Bendix Justesen.

Gavner både virksomhed og medarbejder

I Odense Kommune ser Martin Petersen, afdelingschef i Fritid og Kultur, frem til at få flere fordele af træningen i arbejdstiden.

- Vi har haft nogle udfordringer omkring Odense Idrætspark på sygefravær og trivselsområdet, og jeg tror på, at motionen vil få en positiv og smittende effekt. Jeg er overbevist om, at man leverer bedre resultater, hvis man samtidig synes, det er sjovt at gå på arbejde. Derfor ser jeg frem til, at vi skal prøve kræfter med det, og så vil vi til sommer lave en evaluering og se, hvordan det går, siger Martin Petersen og fortsætter:

- Jeg ved godt, at vi kan træde ind i folks intimsfære, når vi beder dem om at dyrke mere motion, og nogle vil sikkert også tænke: Hov, hov jeg bestemmer vel selv, hvordan jeg vil leve, men det er også sådan, at ledelsen har mulighed for at tilrettelægge arbejdsdagen, og vi indfører træningen i arbejdstiden, fordi vi mener, at det gavner både virksomheden og medarbejderen. Dertil kommer, at medarbejdere er med i samarbejdsudvalget, hvor vi netop drøfter dette forhold samt valget af træningsformer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce