Annonce
Østjylland

Trafikchef: Det er en kunst at skabe plads til både biler og cykler i Horsens

Det skal ikke være besværligt at være cyklist i Horsens, mener kommunen, der bl.a. forkæler cyklisterne med egne lyssignaler, som skal øge sikkerheden for de tohjulede trafikanter. Arkivfoto: Morten Pape
Horsens Kommune tænker cyklisterne ind, når man anlægger nye veje og nye kryds. Det skal helst ikke være besværligt at være cyklist i Horsens, lyder det fra kommunens trafikchef.
Annonce

Horsens: Vi vil gerne cyklisterne. Og de skal i hvert fald ikke have fornemmelsen af, at det er besværligt at være cyklist i Horsens.

Det er ifølge trafikchef Allan Lyng Hansen fra Horsens Kommune den tankegang, kommunens ansatte bruger, når man planlægger nye tiltag for byens tohjulede trafikanter.

Flere steder bliver der lavet farvede felter på vejen for at signalere, hvor cyklister skal placere sig, cyklisterne får egne lyssignaler, der bliver tænkt i krydsningsfaciliteter for cyklister på befærdede veje, og cyklisterne får deres egne genveje, så de kan komme hurtigere frem.

- Når vi anlægger ny vej, nye kryds eller laver andet vejarbejde, tænker vi altid cyklisterne ind. Det skal gerne være sådan, at det i hvert fald ikke er besværligt at være cyklist i Horsens, siger trafikchef Allan Lyng Hansen.

Annonce

Cykler under vejen

Kommunen har flere steder planlagt at lave tunneller, så befærdede vejen kan krydses af de tohjulede på et andet niveau end der, hvor bilerne kører.


Det skal jo ikke være sådan, at bilisterne bliver standset for at give plads til cyklisterne. Der skal være plads til begge typer af trafikanter, og det er en kunst at skabe den balance.

Allan Lyng Hansen, trafikchef, Horsens Kommune


- Det er f.eks. ikke fedt at skulle krydse Schüttesvej med børn på en cykel. Derfor er der tænkt ind, at der skal være en tunnel til cykler og gående under vejen, når den bliver udvidet, siger Allan Lyng Hansen, som også peger på, at det er planen at føre Bollerstien i en tunnel under forlængelsen af Ringvej Syd.

Mange steder bliver cyklisterne også forkælet med egne lyssignaler, der skifter på andre tidspunkter end bilernes.

- Det betyder, at cyklisterne får et forspring, når der bliver grønt lys, og det kan være med til at afhjælpe potentielt farlige situationer, f.eks. i forbindelse med højresvingende biler, siger Allan Lyng Hansen.

Annonce

En balance

Trafikchefen erkender, at det er en balance at gøre forholdene bedre for byens cyklister, uden det går ud over fremkommeligheden for bilisterne.

- Det skal jo ikke være sådan, at bilisterne bliver standset for at give plads til cyklisterne. Der skal være plads til begge typer af trafikanter, og det er en kunst at skabe den balance, siger Allan Lyng Hansen.

Spørg Folkebladet om Horsens som cykelby

Har du spørgsmål til forholdene som cyklist i Horsens Kommune, eller er der noget, du undrer dig over? Hjælp os med at undersøge de historier, der har betydning for dig.

I artiklerne om Horsens som cykelby på hsfo.dk kan du i bunden sende dit spørgsmål eller din undren til os.

Alternativt kan du skrive direkte til journalist Nicolai Svante Skovgård på nissk@hsfo.dk eller journalist Anne Birch Bech-Larsen på abl@hsfo.dk.

Vi kan ikke love, at vi skriver om alle de input og spørgsmål, vi modtager. Men vi tager dit spørgsmål med på redaktionsmødet, hvor det bliver vurderet sammen med alle vores andre ideer.

Men selvom Horsens Kommune arbejder på at gøre meget for at gøre det lettere at være cyklist, så ligger det ikke lige for f.eks. at indrette særlige cykelgader, som man har gjort i Aarhus.

I den centrale del af Aarhus er der 11 gader, hvor cyklister har fortrinsret. Det betyder f.eks., at biler ikke må overhale eller køre hurtigere end cyklister. Alt sammen for at give plads til, at cyklisterne kan komme hurtigere og mere sikkert frem.

Det er ikke dog noget, trafikchefen umiddelbart ser nært forestående i Horsens.

- Det er en spændende tanke, men vi har simpelthen ikke de mængder cyklister i Horsens, som man har i Aarhus. Der er heldigvis stadig plads til, at alle kan være her, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Mobil testenhed tilbage i Gellerup: Svært at få beboerne til at flytte sig

Aarhus For abonnenter

Søns misbrug har kostet Bente og Søren penge, søvn og tårer: - Man føler sig magtesløs og mistænkt for at være dårlige forældre

Aarhus

Fire elever ramt af corona: Var netop kommet hjem fra studietur til Polen

AGF

Det Hvide Snit:  Er der bund i ny, ambitiøs AGF-målsætning - og hva' ka' OB?

AGF For abonnenter

Bagkanten: Sæsonen er knap begyndt, men David Nielsen skal allerede ud i krogene for at finde friske spillere

Annonce