Annonce
Aarhus

Trafikstyrelse: Letbanens arbejde har været virkelig dårligt

Aarhus Letbane kører stadig testkørsel, mens den endelige tilladelse til at køre med passagerer venter på sig. Her er et tog ved DOKK1. Foto: Mads Dalegaard/Scanpix

Efter "smerteligt forløb" melder Trafikstyrelsen, at den venter at godkende Aarhus Letbane onsdag.

AARHUS: Med næsten tre måneders forsinkelse forventer Trafikstyrelsen nu at give grønt lys til Aarhus Letbane på onsdag, oplyser styrelsen.

- Vi er nu så langt i behandlingen af den her sag, at vi har en klar forventning om, at vi onsdag 20. december kan lave en godkendelse til Aarhus Letbane.

- Det vil så betyde, at man formentlig kan gå i gang torsdag morgen med at køre med passagerer, siger vicedirektør i Trafikstyrelsen, Kaare Clemmensen.

Annonce

Godkendelsen ventes sent onsdag aften. Ifølge Clemmensen skyldes det, at det er et "kæmpe arbejde" at lave godkendelsen.

Selv om letbanen kan godkendes onsdag, vil der stadig være en del ting, som letbanen skal følge op på, lyder det.

- Det bliver en godkendelse med en helt masse vilkår. En helt masse ting, som de skal lave efterfølgende, siger Clemmensen.

Letbanen skulle oprindeligt være åbnet 23. september, men det blev aflyst med en dags varsel.

Det skete, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkendte letbanens operatør, Keolis, og letbanens regler for teknisk vedligehold.

- Letbanen havde selv lagt sig fast på et åbningstidspunkt 23. september, og så fremsendte de materiale meget sent i forhold til det, og det var så i en virkelig dårlig kvalitet.

- Det basale det er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, siger Clemmensen.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) var lørdag ude med kras kritik af Trafikstyrelsen.

- Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen, sagde Jacob Bundsgaard ved en uofficiel fejring af letbanen i Aarhus.

Borgmesteren bad ved samme lejlighed transportminister Ole Birk Olesen (LA) om en undersøgelse af det kaotiske forløb omkring godkendelse af letbanen. Men Clemmensen afviser, at man i styrelsen har været arrogante.

- Vi udøver ingen form for chikane, og vi gør alt, hvad vi kan for ikke at være arrogante.

- Processen har været meget smertefuld også for os og mine medarbejdere. Så vi vil selvfølgelig også reflektere over, om der er noget, som vi har kunne gøre anderledes i hele den her lange proces.

- Men jeg har bare brug for at sige, at over to år, har vi holdt rigtig mange møder med Aarhus Letbane og præciseret langt hen ad vejen, hvad der har været brug for, siger han.

Letbanen har kørt testkørsel siden juli, og letbanetogene havde frem til søndag 10. december kørt i alt 103.180 kilometer uden passagerer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce