Annonce
Debat

Trafikudspil skal sikre en grønnere infrastruktur i Aarhus

Når vores forbundsfæller på Christiansborg kommer med et stærkt og progressivt udspil til gavn for den kollektive transport i Aarhus, skal vi huske at rose det - for trafikinvesteringer har vi ellers ikke været forvente med i Østjylland. Så vi er glade for, at Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og de Radikale i Folketinget kan se potentialet i blandt andet letbanen og cyklismen med det nye udspil "Bedre og billigere offentlig transport". Et udspil, der øremærker 762 millioner kroner til den kollektive trafik.

Her mener vi, at det brede flertal på Christiansborg ser helt rigtigt. Transportsektoren er den helt store synder, når det kommer til forurening og mængder af CO2, der lukkes ud i atmosfæren. Ved at satse på tog, letbaner, busser og cykler får vi en meget grønnere og mere bæredygtig og infrastruktur - og dermed bidrager vi til at løse klodens klimaudfordringer.

Ud af de mange millioner kroner, der afsættes til den kollektive trafik, får Aarhus en stor del. 40 millioner kroner sættes der blandt andet af til en såkaldt VVM-undersøgelse af anden etape af letbanen. Etapen består af strækningerne mellem Aarhus Ø og Brabrand og mellem Lisbjerg og Hinnerup. Denne etape er en yderst vigtig del af hele letbanestrukturen i Aarhus og Østjylland, og det er derfor til stor gavn for vores område, at vi nu kan gå i gang med forundersøgelserne.

At der kommer flere letbanestrækninger har i sig selv en dominoeffekt på passagerantallet. Simpelthen fordi flere strækninger giver et stærkere forbundet letbanenetværk, hvilket gør det mere attraktivt for os borgere at benytte toget. VVM-undersøgelsen af anden etape af letbanen skal fastlægge letbanens præcise linjeføring. Især igennem midtbyen, men også i Hasle, Brabrand og Åbyhøj er der flere alternative linjeføringer, og det er derfor vigtigt, at vi alle byder ind nu og i den efterfølgende offentlige høring. Håber, du også vil engagere dig i det.

En anden del af det nye udspil for den kollektive transport er den, at der skal sættes en undersøgelse i gang om mulighederne for at anlægge en ny station i Brabrand. En terminal, der kobler letbanen op på regionaltog, fjerntog og busser. Denne løsning har potentiale til at være yderst fordelagtig for specielt det vestlige Aarhus, da Brabrand station ville kunne blive endnu et vigtigt knudepunkt for den kollektive trafik i vestbyen. Ligesom Viby station i dag er det for sydbyen.

Sidst, men ikke mindst, øremærkes der 100 millioner kroner til en ny cykelpulje, der kan fremme cyklismen i landets kommuner - herunder cykelbyen Aarhus. Midlerne går til en 50 procents statslig medfinansiering af innovative kommunale projekter f.eks. etablering af nye supercykelstier. Her er det værd at nævne, at vi i Aarhus netop har igangsæt arbejdet med etableringen af supercykelstier fra Tilst og Lisbjerg ind til midtbyen. Med den nye statslige cykelpulje er der lagt op til at skabe endnu bedre forhold for cyklisterne i Aarhus og omegn.

Det nye trafikudspil vil sikre en grønnere infrastruktur, noget, som vi alle bør glæde os over.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce