Annonce
Norddjurs

Efter tragisk letbane-ulykke: Mere sikkerhed på jernbaner

Fra første oktober er der ikke flere usikrede overkørsler tilbage på Grenaabanen. Desuden sætter transportministeren en oplysningskampagen igang. Foto: Kim Haugaard/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Transportminister Benny Engelbrecht vil på baggrund af den tragiske letbaneulykke i juli iværksætte en ny oplysningskampagne.

Trustrup: En norsk far og søn blev i juli dræbt ved en bom-løs letbaneoverkørsel ved Trustrup på Djursland. På baggrund af den ulykke havde transportminister Benny Engelbrecht tirsdag kaldt partiernes transportordførere sammen til et møde for at drøfte den generelle sikkerhed på de statslige jernbanestrækninger.

- Jeg ved, hvor meget hver eneste tragiske ulykke på jernbanen påvirker de indblandede familier, pårørende og lokoførere. Det skal vi gøre alt, hvad vi kan for at undgå. Vi arbejder derfor også på højtryk for at få sikret eller nedlagt overkørslerne på det statslige jernbanenet. Mit formål med at mødes med transportordførerne i dag var at give en generel status for arbejdet, så vi alle har et fælles udgangspunkt til at drøfte, om vi kan gøre endnu mere for at forbedre sikkerheden, siger Benny Engelbrecht.

- Jeg sætter samtidig nu gang i en oplysningskampagne, som skal øge opmærksomheden hos os alle, når vi krydser en overkørsel, siger han.

Annonce

Alle usikrede overkørsler væk på Grenaabanen

Banedanmark præsenterede på mødet desuden en status på arbejdet med at nedlægge eller opgradere overkørsler, som forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik” igangsatte i 2009. Blandt andet kunne Banedanmark fortælle, at alle usikrede overkørsler på Grenaabanen er nedlagt eller opgraderet 1. oktober 2019.

Ved usikrede overkørsler ligger ansvaret for at sikre sig fri passage alene på trafikanten. Sikrede overkørsler kan enten være mærket med klokke og blinklys, en halvbom, der dækker halvdelen af vejen, eller helbom.

Siden 2009 har Banedanmark nedlagt eller opgraderet 388 overkørsler. Overkørsler, som kun er sikret med lys og klokke, er de også i gang med at opgradere. De skal med udrulningen af Signalprogrammet reduceres fra 84 til 12 frem mod 2026.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce