Annonce
Aarhus

Trains fremtid er usikker: Økonomien truer et af landets førende spillesteder

Mike Stern/Randy Brecker Band er nogel af de mange kendte musikere, der har optrådt på spilledstedet Train. Det skete i 2017 i forbindelse med Jazzfestivalen i Aarhus. Foto: Morten Stricker.

Spillestedet Train drives efter overdragelsen til en fond med en mere skrøbelig økonomi end før. Derfor håber man på mere støtte fra kommunen for fortsat at kunne præsentere Aarhus og Østjylland for musik.

AARHUS: Spillestedet Train i Aarhus står foran en usikker fremtid. Økonomien er blevet mere skrøbelig efter at spillestedet i foråret blev overdraget til en almennyttig fond. Spørgsmålet er, om kommunen næste år kan finde mulighed for at løfte det årlige tilskud, så Train får en mere tryg økonomi og fortsat kan trække verdensnavne til Aarhus.

Spillestedet blev stiftet i 1998 af millionæren Chris Anker-Petersen. Han drev i flere år Train med underskud og tilførte i sin kærlighed til levende musik nye penge til Trains egenkapital. Chris Anker-Petersen døde i 2015 og hans arvinger overdrog i starten af 2018 spillestedet til en nyetableret fond, Train-fonden, for at sikre Train i fremtiden som et af landets førende spillesteder.

Ved den lejlighed rykkede festivalen Northside beredvilligt ind og sikrede en ny egenkapital på 300.000 kr. i Train-fonden.

Annonce

Lidt at stå imod med

Hidtil havde egenkapitalen været på 1,9 millioner kroner, så konstruktionen er betydelig mere følsom nu, fordi der ikke er helt så meget at stå imod med, hvis nogle koncerter ikke sælger nok billetter.

- Vores både fordel og ulempe er, at vi har en profil, der kan tiltrække større artister. Når det går godt, kører det rundt, men hvis vi rammer ved siden af, gør det ondt. I den henseende har det betydning, at vi ikke har så meget at stå imod med, siger Trains direktør Carsten V. Nielsen.

Byrådets kulturordførere var allerede for et år siden opmærksomme på, at Train trængte til mere i tilskud end den ene million kroner, spillestedet får om året af Aarhus Kommune.

Derfor anmodede politikerne i budgetforliget for 2018 Kultur og Borgerservice om i samarbejde med Train at udarbejde et oplæg til, hvordan kommunen kan understøtte Train og udvikle det som spillested.

Fire-årig ramme fra staten

Hensigtserklæringen førte ikke til noget i de nylig overståede budgetforhandlinger for året 2019. Kommunen skulle igennem en stor sparerunde, så her var der ingen, der kunne finde de ansøgte 400.000 kroner ekstra om året til Train stigende til 600.000 kroner i år to.

I forvejen får Train 1,4 millioner kroner i tilskud om året af Statens Kunstfond som regionalt spillested. Aftalen gælder årene 2017-2020. Men Train håber altså at kommunen hæver sit støttebeløb til det samme beløb som staten.

Derudover har Train sponsorer på for cirka 650.000 kroner om året og budgetterer med egenindtægter fra billetsalget på små 11 millioner kroner om året.

- Hvis vi fik hævet det kommunale tilskud, ville det betyde en yderligere sikring af vores rammer. Det vil give os mulighed for at stå mere stabilt og sikre husets fortsatte profil, siger Carsten V. Nielsen.

I forvejen har Train af økonomiske årsager måtte sige farvel til en del af sit tidligere fastansatte personale. I stedet bruger man i vid udstrækning frivillige hjælpere i sin bemanding.

- Vi har skåret til for fortsat at kunne præsentere kvalitetsmusik for publikum, fortæller direktøren.

Train har blandt andet solgt natklubben Kupé fra og laver heller ikke mere natklub lørdag. Nu koncentrerer man sig alene om at være et spillested for musik.

Bredt samarbejde

Train samarbejder også bredt i det århusianske kulturliv med at præsentere musikken på andre scener. Man står fortsat for billetsalget, men lader større koncerter, hvor der kan sælges flere billetter, foregå i for eksempel Hermans i Tivoli Friheden, mens mindre koncerter afvikles på for eksempel fatter Eskild, Headquarters eller sågar i Skt. Pauls kirke.

24. oktober skal politikerne i byrådet kulturudvalg diskutere, hvad kommunen kan gøre i forhold til Trains fremtid.

- Hvis Train fortsat skal være et af landets førende spillesteder med en musikprofil, der rækker langt ud over bygrænsen, skal understøtte det lokale musikmiljø og være et socialt samlingssted for byens og regionens borgere, er det vigtigt, at der fortsat er ambition om at finde en løsning, skriver Train som oplæg til politikerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

AGF

AGFs cheftræner efter 3-1-sejr i Midtjylland: - Jeg er sindssygt stolt

Annonce