x
Annonce
Erhverv

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet.

Ansatte på transportområdet kan blandt andet se frem til lønstigninger som en del af deres nye overenskomst.

Annonce

Det oplyser 3F i en pressemeddelelse. Fredag aften nåede forbundet til enighed med Dansk Industri om en ny overenskomst på transportområdet.

Overenskomsten betyder, at månedslønnen for en 37 timers arbejdsuge stiger mindst 1500 kroner over de næste tre år.

Dertil kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra fire til syv procent til hver enkelt ansattes særlige opsparing - også kendt som fritvalgskonto.

De ansatte bestemmer selv over pengene på kontoen. De kan udbetales over lønnen, eller de kan gå til børneomsorg, pension eller seniorfrihed.

Den nye overenskomst gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere. Aftalen sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet.

Formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, kalder den nye overenskomst for "en fair pakke for de ansatte i fremtidens transport".

- På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen var dybest i 2012. Den udvikling forventer jeg forstærkes.

- Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2200 kroner om måneden over de næste tre år plus gennemslag på pension og feriepenge, siger Jan Villadsen i pressemeddelelsen.

Foruden lønstigningen betyder den nye overenskomst blandt andet også, at perioden med sygeløn til ansatte forøges fra 56 til 70 dage.

Desuden tilføjes tre ugers øremærket forældreorlov til den anden forælder. Det betyder i alt 16 ugers forældreorlov.

- Det har været en udfordrende proces, fordi kravene har været voldsomme, siger administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen fra Dansk Industri.

- Derfor er det også meget tilfredsstillende, at vi har kunnet lande en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft på området.

- Vi har ønsket at finde en balance, hvor vi giver medarbejderne nogle helt klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr.

Aftalen er den første på normallønsområdet. Her mangler der fortsat at blive forhandlet overenskomster for eksempelvis slagteri- og fødevareindustrien samt rengøringsbranchen.

I de forhandlinger skeler man til aftalen på transportområdet, forklarer Nana Wesley Hansen, lektor og arbejdsmarkedsforsker på Københavns Universitet.

- Der er lagt et niveau på transportområdet, og det er det samme niveau, man vil arve på de andre områder, siger hun.

Aftalen er faldet på plads i hælene på flere andre overenskomster i februar, som er landet uden de helt store sværdslag.

For knap to uger siden nåede industrien på plads med sin aftale. Industrien er det største område på det private arbejdsmarked.

Samlet skal 600.000 ansatte på det private arbejdsmarked have nye overenskomster.

Blandt udeståenderne er byggeriet.

/ritzau/

Link til pressemeddelelse fra 3F
Link til pressemeddelelse fra Dansk Industri
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Danmark

Liveblog: Politisk flertal vil fjerne minister fra forhandlinger om hjælpepakke til kulturlivet

Danmark

Regeringen overvejer gradvis åbning af Danmark efter påske - hvis danskerne fortsætter fornuftig adfærd

112

Kampklædt politi med våben i Aarhus C: Mand ført ud fra opgang med hætte trukket op over hovedet

Annonce