Annonce
Aarhus

Transportgruppe vil erstatte letbanen med hurtige busser

<p>Letbanens første etape bakker Jesper H. Hansen og Jess Abildskou (forrest) fra Aarhus Transport Group varmt op om. Men de ­næste etaper bør erstattes af meget billigere hurtigbusser, der kører i egne baner, mener de to. Foto: Kim Haugaard</p>

System med busser i egne baner er meget billigere at anlægge og drive end letbanen. Og lige så effektivt, siger Aarhus Transport Group.

De gør det i Malmø og i nordfranske Metz. De gør det også i Bogotá og en masse andre sydamerikanske storbyer:
Indvendigt ser de sådan ud, de BRT-busser, der kører i Malmø. Foto: : Van Hool exquicity.be
Lader den kollektive transports krumtap være ledbusser, der kører i egne baner - separeret fra den øvrige trafik. Bus Rapid Transit - BRT - hedder systemet.
Letbanens første etape bakker Jesper H. Hansen og Jess Abildskou (forrest) fra Aarhus Transport Group varmt op om. Men de ­næste etaper bør erstattes af meget billigere hurtigbusser, der kører i egne baner, mener de to. Foto: Kim Haugaard
De storbyer bør Aarhus tage ved lære af.
Annonce
Det mener Aarhus Transport Group, der har til formål at styrke infrastrukturen i Aarhus og Østjylland.
»Vi går fuldt og helt ind for letbanens første etape. Vi venter os meget af den, for vi synes, at det er en god ide at koble Odderbanen og Grenaabanen sammen med en ny bane inde i Aarhus. Men vi mener ikke, at de næste etaper skal betjenes af letbanetog. De skal betjenes af BRT-systemet,« siger Jess Abildskou, der er direktør for Abildskou Busser - et af medlemmerne af Aarhus Transport Group.
Det er noget af en bombe, han og Aarhus Transport Groups sekretariatschef, Jesper H. Hansen, nu kyler ind i debatten om Aarhus Letbanes fremtid.
For Aarhus Kommune har forlængst planlagt i detaljer, hvordan letbanetog kan køre mellem Aarhus Ø og Brabrand og mellem Lisbjerg og Hinnerup. En VVM-redegørelse er lige nu i offentlig høring.

I pengeproblemer

Problemet med at gennemføre de to etaper er finansieringen. Deres samlede pris er 1,9 milliarder kr.
Så mange penge har Aarhus Kommune ikke. Og i Århus Stiftstidende lørdag 29. oktober afviste regeringspartiet Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, blankt at give statstilskud til flere letbaneetaper.
»Det er et lokal ansvar, som der ikke ydes statstilskud til,« sagde Kristian Pihl Lorentzen.
Og her er det, at BRT-systemet bliver interessant. Det er nemlig langt billigere at anlægge og drive end en letbane.
Annonce

Kan selv betale

»Vi kan vente og vente og prøve at overtale regeringen. Måske ender det med, at vi aldrig får flere etaper. Så hellere vælge BRT-løsningen. Den er så billig, at kommunen selv vil kunne betale. Staten behøver ikke være med,« siger Jesper H. Hansen.
I Aalborg, hvor man måtte opgive at bygge letbane, fordi staten ikke ville yde tilskud, planlægger man nu et BRT-system.
Cowi-beregninger viser, at BRT-systemet i Aalborg kan anlægges for 1 milliard, mens den sløjfede letbane ville koste 1,8 milliarder.
Men busser? Er det ikke en meget mindre attraktiv løsning end letbanetog. Aarhus Sporvejes gule bybusser kan man kalde meget. Men komfortable? Ikke rigtigt, vel?
»Du kan slet ikke sammenligne. At køre i en BRT-bus er akkurat lige så komfortabelt som at køre i tog,« siger Jess Abildskou.
Årsagen er blandt andet asfalten i den specielle bane, busserne kører i.
»Den er så glat og plan, at det føles som om, bussen kører på skinner,« siger Jess Abildskou, der fortæller, at busserne kan leveres som ledbusser og så store, at de kan transportere lige så mange mennesker som et letbanetog.
Men hvad så med miljøet? Aarhus Letbane drives jo af miljøvenlig elektricitet.
»Det gør busserne også. De kører på batterier, og de kan køre hele dagen på en enkelt opladning, når den suppleres med korte opladninger hver gang, de når endestationen,« siger Jess Abildskou, der nu når til endnu et argument for den bus-løsning, han ser som den bedste for Aarhus.
Annonce

Ingen master

»Vi slipper for de master, letbanetoget skal bruge til sin kørestrøm. De er altså ikke pæne, og jeg er ked af at tænke på, at Aarhus skal fyldes med en hel masse grimme master. Gennem tiden har vi brugt jeg ved ikke hvor mange millioner på at lægge elledninger, telefonledninger og jeg ved ikke hvad ned i jorden. Skal vi så igen til at se på grimme master,« siger Jess Abildskou, inden han affyrer sit sidste argument for BRT-løsningen.»Det er langt hurtigere at lægge den nye asfalt i busbanerne end at lægge skinner til en letbane. Tænk på, hvor lang tid den første etape af letbanen tager at anlægge. Og tænk så på, hvor lang tid byen skal døje med gravearbejde, når de næste to etaper skal lægges. Og noget foregår helt midt inde i byen. For Aarhus Ø-Brabrand-etapen skal op gennem Ny Banegårdsgade, hen over Banegårdspladen, gennem Park Alle og videre ud mod Brabrand,« siger Jess Abildskou.
Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten her

Aarhus For abonnenter

Her vil byrådet skabe vild natur: Men hov - naturen her er allerede vild

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Aarhus til tops i stor undersøgelse: Derfor er Aarhus en af de bedste byer i verden for iværksættere

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er det her Østjyllands næste Michelin-stjerne? Derfor er svaret lige nu, nej

Alarm 112

Lokummet brændte i Veri Centeret: Politiet kan ikke udelukke, at branden var påsat

Debat

Stiften mener: Byens cityassistenter glemte alt om deres fornemste opgave

AGF

Ung AGF-back stopper straks karrieren: Vil prøve noget andet end fodbolden

Aarhus For abonnenter

Efter indædt slagsmål: Idyllen på Himmelbjerget synes genoprettet

Debat

Søger job igen og igen, men kommer aldrig til samtale: Kære arbejdsgivere, hvad er det egentlig, I vil have?

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Værs'go, nu kan du købe din nye bolig: Skåde-villa sætter prisrekord i Aarhus

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Aarhus

Efter bøderegn på Kongevejen: Rådmand indfører gratis parkering ved Friheden ugen ud

Aarhus For abonnenter

Brandmand ramt af kræft og blodpropper: - Det er ufatteligt, at jeg ikke kan blive undersøgt for PFOS-forgiftning

Aarhus

Sophies drøm er blevet til virkelighed: Ny Aarhus-butik hylder populært fænomen

Annonce