Nu er det officielt bekræftet, at letbanens budget er løbet af sporet. I et skriftligt svar til Århus Stiftstidende erkender transportminister Magnus Heunicke (S), at den er gal.
For første gang bekræftes det nu, at Aarhus Letbane tegner til at blive væsentligt dyrere, end budgettet kan holde til.
De seneste uger har rygterne gået på, at letbanen bliver op til en halv milliard kroner dyrere end ventet. Og det bekræftes nu af transportminister Magnus Heunicke (S).
»Det er meget beklageligt, at projektet tegner til at blive væsentligt dyrere end budgetteret. Vi har igangsat en proces, og har en tæt dialog med Region Midtjylland og Aarhus Kommune om, hvordan projektet kan tilpasses. Målet er at få projektet tilbage på sporet,« skriver ministeren i en mail til Århus Stiftstidende.
Han vil ikke kommentere specifikt på udbuddet og de konkrete forhandlinger. Han oplyser dog, at han helt fra starten har været en af støtterne af letbanen, »som vil give et tiltrængt løft af den kollektive trafik i regionen.«
Hvorvidt det samtidig betyder, at der kommer en ekstra pose penge fra staten, vides endnu ikke.
»Om det er muligt at skyde flere statslige penge i projektet, er ikke noget jeg kan tage stilling til nu,« skriver ministeren og understreger, at staten ved flere lejligheder har postet adskillige hundrede millioner i projektet.
Det ventes snart afgjort, hvem der vinder udbuddet om at levere tog og skinner til letbanen. En kilde tæt på forløbet har tidligere sagt til Århus Stiftstidende, at der allerede er en klar favorit. Konsortiet med tyske Stadler og italienske Ansaldo STS skulle således være de eneste, der forhandles med i øjeblikket.
Letbanen er budgetteret til 2,4 milliarder kroner. Hvis de værste prognoser holder, kan den samlede regning altså komme op i nærheden af 3 milliarder.