Annonce
Erhverv

Tre løsninger på vores elproblem

Man kan angribe udfordringen med at oplade elbiler på tre forskellige måder, mener Dansk Energi. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dansk Energi har tre bud på, hvordan Danmark kan gribe problemerne med vores elnet an.

Annonce

1 Business as usual

Folketinget forholder sig passivt og lader elselskaberne fastholde det nuværende investeringsniveau. Det svarer til 29 milliarder kroner frem mod 2030. Da vil eldistributionsnettet ikke kunne levere det elbehov, danskerne har i dag med samme leveringssikkerhed, og det vil slet ikke understøtte behovet fra én million grønne biler i 2030 - og på længere sigt 3,2 millioner elbiler. Ustabilitet og strømafbrydelser vil ikke længere være et særsyn. Transportens klimaudfordring skal løses af andet end elbiler.

2 Den dyre vej

Folketinget beslutter, at elselskabernes økonomiske rammer skal udvides for at kunne håndtere elbilernes komme. Det vil koste 48 milliarder kroner frem mod 2030, og så vil elnettet forstærkes, så alle bilejere kan lade bilen på samme tidspunkt. Forbrugerne må forvente, at det bliver dyrere at få leveret en kilowatttime.

3 Den smarte vej

Folketinget fastlægger en ambitiøs strategi om, at 85 procent af opladningen af elbiler sker på tidspunkter uden for spidsbelastningen i elnettet. "Den smarte vej" koster 32 milliarder kroner frem mod 2030 og kræver, at man gør det økonomisk attraktivt og nemt for forbrugerne at spille med og være fleksible. Det giver en langt mindre stigning i elnetselskabernes investeringsbehov. Prisen for at få leveret en kilowatttime i 2030 vil formentlig være lavere end i dag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce