Annonce
Byudvikling

Tre nybyggerier bliver hædret af Aarhus Kommune

Bjarke Ingels-byggeriet AARhus på Aarhus Ø er af Aarhus Kommune blevet præmieret for god og smuk arktiektur. Foto: R. Hjortshøj
Bjarke Ingels-byggeriet AARhus på Aarhus Ø, nyt lysegult universitetsbyggeri og et byhus opført i genanvendte teglsten fra Nyborg Slot er præmieret med Aarhus Kommmunes Arkitekturpris for godt og smukt byggeri.

AARHUS: Et nybyggeri i Universitetsparken, et flagskib på Aarhus Ø og et byhus på Frederiksbjerg med et strejf af slot over sig.

Aarhus Kommunes præmiering af nybyggeri spænder vidt i år.

Annonce

Her er de nominerede

Aarhus Kommune præmierer hvert år på Arkitekturens Dag nybyggerier af særlig høj arkitektonisk klasse.

Udover de tre præmierede byggerier var følgende nominerede:

En ombygget funkisvilla på Johannes Ewalds Vej 30 i Åbyhøj.

AffaldVarmes nye energi- og affaldsanlæg, Maskinrummet, på Hjortholmsvej 2.

En nybygget etageejendom på Skt. Pauls Gade 42.

Studielandsbyen på Damargervej i Viby, hvor en gammel 4-længet bindingsværksgård gennem om- og tilbygninger er blevet til boliger for omkring 60 studerende.

Moderne uni-stil

På universitetet er der præmie til den nye Skou-bygning – en udvidelse af Institut for Biomedicins institut..

Om den lysegule bygning, der er tegnet af århusianske Cubo arkitekter, hedder det blandt andet:

”Skou-bygningen viser med al tydelighed, at man kan - som igennem de sidste godt 90 år - tegne tidssvarende arkitektur, der afspejler vores tid, og som samtidig respekterer det særlige kulturmiljøs egenart for det kanoniserede universitetsbyggeri.”

Ikoniske Ingels

På Aarhus Ø er der præmie til boligbyggeriet AARhus, tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group.

”AARhus Bygningen markerer sig dramatisk mod øst med sin 21 etager høje spids mod havnens munding. Grundplan er en karréstruktur med et hævet gårdrum placeret ovenpå tre etagers parkering. En række af byhuse i to etager følger gadeplanet hele vejen rundt og åbner op for en ny bo-typologi, hvor man har mulighed for at ’leve-og-arbejde’. På den modsatte side, mod vest, rejser sig en 14 etager høj spids,” hedder det blandt andet i beskrivelsen af bygningen, der fortsætter:

”Der kan ikke herske tvivl om, at man vil se AARhus indgå i BIG’s spændende portefølje af ikoniske boligbebyggelser, fra VM Husene, Bjerget og 8-tallet i København og Gårdscraber-projektet i New York.”

Et nye byhus i Brammersgade opført af genbrugte sten fra Nyborg Slot bliver hædret med kommunens Arkitekturpris 2019. Foto: Jørn Frøsig Johansen

En klippe af slotssten

På Frederiksbjerg er det et nybygget byhus i Brammersgade 39B, der bliver præmieret. Huset er opført i genanvendte teglsten, der stammer fra Nyborg Slot. Sten som bygherren – og arkitekten - Jørn Frøsig Johannsen, opkøbte et større parti af.

I begrundelsen for præmieringen står der blandt andet:

”Byhuset er en klippe af sten, som klatrer op af gavlen på Brammersgade 39. To forskudte volumener overlapper hinanden omkring hjørnet, lidt som et hængsel, og kaster smukke skygger fra sig. Håndvæksmæssigt er byhuset sublimt, både indvendigt og udvendigt. Der er en idérigdom i materialevalg og detaljeringsniveau kombineret med smukke rumlige forløb, som man sjældent ser nutildags. Det er et unikt, helstøbt, kompromisløst kvalitets-byggeri, som Aarhus er heldig at have.”

Det levende byggehegn langs Bassin 7 på Aarhus Ø med blandt andet boder og madsteder får Stadsarkitektens Særpris 2019.

Særpris til byggehegn

Udover præmier til tre nybyggerier blev også Stadsarkitektens Særpris uddelt mandag.

Den tildeles Det levende byggepladshegn ved Bassin 7 på Aarhus Ø, skabt af Institut for (X) og Bureau Detours, i samarbejde med Kilden & Mortensen ApS.

”På Aarhus Ø består miljøet af mange forskelligt udformede containere, grønt beplantede terrasser, forskelligartet skiltning, caféer, forskellige spisesteder, lidt street food, fitness-aktiviteter med mere. Tilsammen er der tale om et ca. 400 meter langt gademiljø, hvor der er en høj grad af liveability, med stor tiltrækningskraft. Det er befriende, at miljøet her står i stærk kontrast til den polerede nye bydel. Det skæve får lov til at vokse frem, og man mærker, at der er tale om noget, som folk godt kan lide. Måske kan vi lære af det,” lyder begrundelsen for særprisen.

God arkitektur

Aarhus Kommune præmierer hvert år nybyggeri af særlig høj arkitektonisk værdi.

- Vi har et ønske om, at Aarhus skal være kendt for sin arkitektur. Præmieringen skal være med til at øge opmærksomheden på den arkitektoniske kvalitet og give bygherrerne tilskyndelse til at vægte arkitekturen højt, når de planlægger og opfører deres byggeri,” siger rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek (V).

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce