Annonce
Byudvikling

Tre nybyggerier bliver hædret af Aarhus Kommune

Bjarke Ingels-byggeriet AARhus på Aarhus Ø er af Aarhus Kommune blevet præmieret for god og smuk arktiektur. Foto: R. Hjortshøj
Bjarke Ingels-byggeriet AARhus på Aarhus Ø, nyt lysegult universitetsbyggeri og et byhus opført i genanvendte teglsten fra Nyborg Slot er præmieret med Aarhus Kommmunes Arkitekturpris for godt og smukt byggeri.

AARHUS: Et nybyggeri i Universitetsparken, et flagskib på Aarhus Ø og et byhus på Frederiksbjerg med et strejf af slot over sig.

Aarhus Kommunes præmiering af nybyggeri spænder vidt i år.

Annonce

Her er de nominerede

Aarhus Kommune præmierer hvert år på Arkitekturens Dag nybyggerier af særlig høj arkitektonisk klasse.

Udover de tre præmierede byggerier var følgende nominerede:

En ombygget funkisvilla på Johannes Ewalds Vej 30 i Åbyhøj.

AffaldVarmes nye energi- og affaldsanlæg, Maskinrummet, på Hjortholmsvej 2.

En nybygget etageejendom på Skt. Pauls Gade 42.

Studielandsbyen på Damargervej i Viby, hvor en gammel 4-længet bindingsværksgård gennem om- og tilbygninger er blevet til boliger for omkring 60 studerende.

Moderne uni-stil

På universitetet er der præmie til den nye Skou-bygning – en udvidelse af Institut for Biomedicins institut..

Om den lysegule bygning, der er tegnet af århusianske Cubo arkitekter, hedder det blandt andet:

”Skou-bygningen viser med al tydelighed, at man kan - som igennem de sidste godt 90 år - tegne tidssvarende arkitektur, der afspejler vores tid, og som samtidig respekterer det særlige kulturmiljøs egenart for det kanoniserede universitetsbyggeri.”

Ikoniske Ingels

På Aarhus Ø er der præmie til boligbyggeriet AARhus, tegnet af BIG – Bjarke Ingels Group.

”AARhus Bygningen markerer sig dramatisk mod øst med sin 21 etager høje spids mod havnens munding. Grundplan er en karréstruktur med et hævet gårdrum placeret ovenpå tre etagers parkering. En række af byhuse i to etager følger gadeplanet hele vejen rundt og åbner op for en ny bo-typologi, hvor man har mulighed for at ’leve-og-arbejde’. På den modsatte side, mod vest, rejser sig en 14 etager høj spids,” hedder det blandt andet i beskrivelsen af bygningen, der fortsætter:

”Der kan ikke herske tvivl om, at man vil se AARhus indgå i BIG’s spændende portefølje af ikoniske boligbebyggelser, fra VM Husene, Bjerget og 8-tallet i København og Gårdscraber-projektet i New York.”

Et nye byhus i Brammersgade opført af genbrugte sten fra Nyborg Slot bliver hædret med kommunens Arkitekturpris 2019. Foto: Jørn Frøsig Johansen

En klippe af slotssten

På Frederiksbjerg er det et nybygget byhus i Brammersgade 39B, der bliver præmieret. Huset er opført i genanvendte teglsten, der stammer fra Nyborg Slot. Sten som bygherren – og arkitekten - Jørn Frøsig Johannsen, opkøbte et større parti af.

I begrundelsen for præmieringen står der blandt andet:

”Byhuset er en klippe af sten, som klatrer op af gavlen på Brammersgade 39. To forskudte volumener overlapper hinanden omkring hjørnet, lidt som et hængsel, og kaster smukke skygger fra sig. Håndvæksmæssigt er byhuset sublimt, både indvendigt og udvendigt. Der er en idérigdom i materialevalg og detaljeringsniveau kombineret med smukke rumlige forløb, som man sjældent ser nutildags. Det er et unikt, helstøbt, kompromisløst kvalitets-byggeri, som Aarhus er heldig at have.”

Det levende byggehegn langs Bassin 7 på Aarhus Ø med blandt andet boder og madsteder får Stadsarkitektens Særpris 2019.

Særpris til byggehegn

Udover præmier til tre nybyggerier blev også Stadsarkitektens Særpris uddelt mandag.

Den tildeles Det levende byggepladshegn ved Bassin 7 på Aarhus Ø, skabt af Institut for (X) og Bureau Detours, i samarbejde med Kilden & Mortensen ApS.

”På Aarhus Ø består miljøet af mange forskelligt udformede containere, grønt beplantede terrasser, forskelligartet skiltning, caféer, forskellige spisesteder, lidt street food, fitness-aktiviteter med mere. Tilsammen er der tale om et ca. 400 meter langt gademiljø, hvor der er en høj grad af liveability, med stor tiltrækningskraft. Det er befriende, at miljøet her står i stærk kontrast til den polerede nye bydel. Det skæve får lov til at vokse frem, og man mærker, at der er tale om noget, som folk godt kan lide. Måske kan vi lære af det,” lyder begrundelsen for særprisen.

God arkitektur

Aarhus Kommune præmierer hvert år nybyggeri af særlig høj arkitektonisk værdi.

- Vi har et ønske om, at Aarhus skal være kendt for sin arkitektur. Præmieringen skal være med til at øge opmærksomheden på den arkitektoniske kvalitet og give bygherrerne tilskyndelse til at vægte arkitekturen højt, når de planlægger og opfører deres byggeri,” siger rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek (V).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Annonce